• mia maria

Maspalomas i januari??

Funderar - som rubriken lyder! - på Gran Canaria o Maspalomas (Blue Star Koala) i januari.

Är det en OK tid på året att åka dit? Poolen är tydligen uppvärmd, så visst kan man väl bada i den då iaf? Antar att havet är för kallt vid den tiden på året, eller...??

Har aldrig varit utomlands vintertid...

• Svar på tråden Maspalomas i januari??
  • Snooze

Vi var där i 18-31 december å det var hur skönt som helst. Hade runt 28-32 grader å badade för fulla muggar i både poolen å havet. Visst regnade det en eller två dagar men det var bara skönt. Plus att det var ganska höga vågor så års. Annars är det ett hett tips att kontakta en resebyrå

• Birgitta2

Gran Canaria, och alla öarna därikring, ligger på runt 25 gr året runt. Jag var på Gran Canaria runt nyår i 14 dagar. Vi hade 25 gr varmt. Precis lagom, strålande sol. En dag var det lite blåsigt vid beachen men då låg vi vid poolen och glassade. För mig var det lite för varmt i solen så jag låg mest under parasoll och läste. Kvällarna var sköna, men krävde en tröja.

• mia maria

Ja jag har läst på så gott det går i alla resekataloger jag har kunnat komma över, men det är klart att man kan ringa resebyrån i fråga o höra efter!

Men det är intressant att höra andra resenärers åsikter oxå!

Bodde ni på just Koala??

• Snooze

Noop, vi bodde i bungalows som hette just Mas Palomas...

• FeeBee

Vi har bokat en resa till Blue Star Koala under jul och nyår, länge dit, men längtar så när jag läser hur härligt ni säger att det är den tiden också!

• josida

Mia Maria, jag och barnen var just på KOala i januari i år. Jättefint hotell, fräscha rum osv. Tror att det är 3-stjärnigt, men jag tyckte definitivt att det borde vara 4-stjärnigt.
    Tyvärr är barnpoolerna INTE uppvärmda, ganska iskalla faktiskt. De har en uppvärmd pool, den stora.

• mia maria

josida: ja det står ju t.o.m i katalogen att det oftast bara är en av de större poolerna som är uppvärmda, så det är ju ingen höjdare om man reser med barn..

Så...får se hur vi gör då...eller om jag sparar nästa resa till nästa vår/sommar istället!

• Runa

mia maria skrev 2007-05-09 09:40:47 följande:

Funderar - som rubriken lyder! - på Gran Canaria o Maspalomas (Blue Star Koala) i januari.Är det en OK tid på året att åka dit? Poolen är tydligen uppvärmd, så visst kan man väl bada i den då iaf? Antar att havet är för kallt vid den tiden på året, eller...??Har aldrig varit utomlands vintertid...
    Min familj ska åka 2 veckor i januari 2008 till just KOALA!

Jag har en vännina som arbetar som resesäljare och kunde rekomendera KOALA. Hon har fått höra bra saker från barnfamiljer som varit där, sen har hon ju även varit där själv, dock utan barn..
    Men det är som du ser bara den stora poolen som är uppvärmd, men barnen som inte kan simma kan ju alltid ha badring el armpuffar på sig så slipper man hålla i dem hela tiden. Det brukar lösa sig! Flört
    Havet kan kanske vara aningen kallt, men sist vi var där, december´05 så doppade vi oss, visst va det kallt ungefär som havet hemma..
     Vädret kan man väl kanske säga att det är som en bra svensk sommar, vi hade 26-28 grader i december.
    Hoppas du blev lite "klokare"Räcka ut tungan av min information!

Då kanske vi ses där? Cool

mvh Runa
    mamma till Wilma 3år och Ronja 9 mån
  • lillelee

Vi har haft dåligt väder både de två gångerna som vi varit på grancanaria i januari. Var där bla förra året o frös heeeela veckan. Den sk. uppvärmda poolen var jättekall, så jag doppade mig endast en gång på hela veckan. Beklagade mig för några svenskar som bodde där året om och hon förstod faktiskt inte varför svenskar envisas med att åka i januari för det är en osäker månad där nere. Skulle jag rekommendera nåt så välj isåfall Puertorico. Det ligger i en dal och är mer vindstilla och oftast någon grad varmare. Det ligger dessvärre lite längre bort än Maspalomas. Kan även tillägga att mina föräldrar var där i Januari för 2 år sen o de hade kanonväder. Som sagt väldigt osäkert vädermässigt.

• mia maria

lillelee: När rekommenderar du man att man åker till Maspalomas? För det finns ju inte med i Fritidsresors utbud sommartid?
    Är det säkrare vädermässigt sett att åka på våren , eller tidigare på hösten/vintern?

• lillelee

Jag har för mig att det är bäst att åka i september o oktober.
    Januari är deras "vinter". Anledningen till att många svenskar ändå åker i januari är ju att det inte finns många andra ställen att åka till med någorlunda väder förutom typ Thailand. Men det är ju så himla långt om man har barn.

• Runa

Vi får väl se då om vi köpt grisen i säcken nu då..
    Vi åker hur som haver dit i slutet av januari. Så vi får väl hoppas att det är en sådant kanonväder som lillelee´s föräldrar hade för två år sedan!
    Det blir hur som helst bara skönt att få komma hemmifrån!

• josida

Vi var där i mitten av januari å år, och hade nog hyfsat tur med vädret. Inte en droppe regn iaf. Soligt första dagarna och lite växlande sol/moln de tre sista dagarna. Men det var helt ok.

• Runa
    josida

Vi får väl hoppas att vi har turen med oss då!
Svar på tråden Maspalomas i januari??