• Piggley Wink

TNS / TENS funkade det för er? Vilket märke?

Hej!

Har börjat fundera på smärtlindring. Ni som provat TNS/TENS, funkade det för er? Vilket märke använde ni, i vårt landsting måste man hyra/köpa själv och det finns ju hur många olika som helst i olika prisklasser....

• Svar på tråden TNS / TENS funkade det för er? Vilket märke?
  • Axels och Annies mamma

Ja, den var jättebra. Jag hade den hemma och på vägen in till BB och fram tills dess att de satte skalpelektroden, då stör de varandra. jag klarade mig med TENS och lustgas som bedövning.
    Min kom från Cefar, jag hyrde den i 4 veckor, kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, men det står på deras hemsida www.cefar.se

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • soso76

Hej! Jag jobbar som sjukgymanst o vi använder Cefars Tens-apparater. Dessa är bra. Har själv inte tänkt använda Tens vid förlossningen däremot akupunktur. Om du har bäcken- eller ryggbesvär kan det vara jättebra att använda Tens hemma för smärtlindring. Jag skulle nog rekommendera att hyra. Jag tror att TENS vid förlossningen säkert kan ge effekt i början liksom akupunktur.

• Piggley Wink

Akupunktur finns ju är man väl kommit in till förlossningen men det jag funderade på var hemma innan, min bm säger ett det kan ta 12 timmar innan det är dags. Då är man antagligen rätt trött på att ha ont

• Bess

TENS funkade inte för mig då jag födde.

• Yllet

TENS funkade bra för mig i början av förlossningen. Sen kompletterade jag med akupunktur och lustgas. Det var skönt att ha något som man själv kan styra över. Nu åkte jag in pga vattenavgång och var därför tidigt och under lång tid på förlossningen, men jag tycker det är en stor fördel att kunna börja använda den hemma. Hade inte vattnet gått hade jag kunnat vara hemma 12 timmar till med bara TENS.

I slutet av juni är det dags igen och jag kommer definitivt låna hem en igen. Tror det var en Cefar, eftersom jag känner igen namnet.

• Piggley Wink

Yllet: det låter bra, det vore skönt att kunna stanna hemma tills det verkligen är dags!

• bimmer

Jag hyrde tens hos barn morskan men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Jag satte på mig min när förvärkarna började och den var riktigt bra att ha i bilresan och tills vi fick komma in på förlossningen där jag rätt snart fick lustgas och då tyckte jag att tensen bara var irriterande och i vägen. Tills tills dess hade den varit kanon så om det inte blir ett planerat snitt denna gången kommer jag garanterat att hyra en igen.

• Linsis

Jag tyckte det funkade jättebra! Först hemma och sen i början inne på förlossningen. När jag födde min andra son hade jag bara TENS fram tills jag var öppen 7 cm. Då "slängde " jag bort den och gick över till lustgas.

• turpis

Åh, älskade min TENS! Köpte den på Claes Ohlson för kanske 500:-. Bra att använda till ryggont och sånt också, inte minst i slutet av graviditeten!

ANvände den och vetekudde hemma efter att vattnet gått. Väl inne på förlossningen satt jag i duschen i 2,5 timme, sen fortsatte jag med TENS:en. Var tyvärr värksvag och fick värkstimulerande dropp och därefter epidural, men jag hade inte härdat ut så länge som jag gjorde utan TENS.

En grej som är så bra med den är ju bl a att man styr den själv. Glöm bara inte att öva med den hemma innan, så du vet hur den funkar och vilka inställningar du vill ha.

• alexaGBG
    turpis skrev 2007-05-09 19:38:02 följande:
    Åh, älskade min TENS! Köpte den på Claes Ohlson för kanske 500
    Intressant!! Jag har foglossning och kommer förmodligen att behöva en TENS-apparat i kanske 4 månader vilket innebär DYRT även om man hyr den. Det var ju intressant att köpa en om den ändå inte kostar mer än 500 spänn!!

Är det ngn som vet om det är någon skillnad på claes ohlsons maskin och cefars (mer än priset då)?
Svar på tråden TNS / TENS funkade det för er? Vilket märke?