sjukskriven student, vad händer med sjukpenning på sommaren? Hjälp!
Jag är sjukskriven pga stress, depression och ångest sen några veckor tillbaka och är sjukskriven av min läkare vårterminen ut.
Nu börjar jag så sakteliga må bättre men det är fortfarande bitvis otroligt jobbigt och jag vet inte hur mycket jag kommer kunna jobba eller plugga. Min läkare sen lång tid tillbaka har försökt sjukskriva mig länge men jag har sagt nej varje gång tills nu och hon sade att hon kan förlänga min sjukskrivning över sommaren tills jag börjar sommarjobba i slutet på juli om jag inte mår bättre då. Det senaste året har jag pluggat samt jobbat en månad på sommaren och för det fått ut ca 10 000 efter skatt. När jag pratade med försäkringskassan så sade kundtjänst att det generellt är så att sjukpenningen för studenter beräknas på inkomsten på extrajobb och att jag isf skulle få ut 30 kr om dagen?! Hjälp, ska det verkligen funka så här, kommer jag få ut 600:- i månaden?! Snälla, svara någon som vet jag får verkligen panik över att inte veta om jag kommer kunna betala hyran eller ej och hur ska jag kunna få in pengar om jag är för sjuk för att arbeta?!