• MalinAnnaJosefine

BOXER

Finns det någon/några som har en boxer?
    Jag och min sambo vill ha en och undrar lite över hur dom är. Om det är en bra förtsa hund osv!
    Någon som kan hjälpa mig lite

• Svar på tråden BOXER
  • Marija Thomas

Vi har en boxer som är 4 år och det var vår första hund. Båda är uppvuxna med hund i familjen så det var inget nytt så men ändå...
    Boxer är i mina ögon den mest lekfulla, vänliga och keligaste (förutom mamma o pappas rottweiler, hon vill inget hellre än att kelas :) )hunden som finns!
    De kräver ganska mycket av sina ägare i form av motion och aktiviteter, men anpassar sig bra efter familjen.
    Nu har vi en dotter som är 1 år och det har aldrig varit några problem med hunden. Visst var han nyfiken och vaktig i början, men det är väl alla hundar?
    Nu kan hon mer eller mindre dra i honom precis som hon vill, när han tröttnar går han därifrån.

Jag kan varmt rekomendera boxer som första hund, men man ska vara beredd på en mycket lekfull hund som behöver mycket motion/aktivitet!

• principisessan

vi har en boxertik som är helt underbar.
    är lekfull och mycket kamplust (alltså att busa om leksaker, inte kamphund)
    nu är det ju väldigt tacksamt med tikar då de inte behöver gå så långa promenader som hanhundar eftersom de inte går och skvätter lite här och var, så vi går kanske lite kortare promenader när vi inte har tid och aktiverar henne genom lek och bus också.
    Att vara ute i skogen och träna sök och spår är bland det bästa hon vet.
    Inte alls skällig, skäller nästan aldrig, om inte nån ringer på dörren förstås.
    Hon verkar tro att hon är en liten knähund då hon gärna sätter sig i knät och vill kela, kommer och kramas och är väldigt lugn och går och lägger sig och sover om hon har tråkigt.

• principisessan

De har ju helt klart en helt underbar personlighet.. sen är man väl lite partisk för att det är ens egen hund så klart

• Mli79

Jag har också haft boxer innan och det verkar vara en rakt igenom trevlig ras! Gladare hund får man leta efter. MEN... jag kommer aldrig att skaffa en igen. Aveln är hårt driven och även fast man väljer en riktigt bra kennel så har boxern många svåra problem exteriört. Vår var nog ett riktigt "måndagsexemplar" eftersom hon fick alla problem en boxer kan få. Hon var opererad i båda höftlederna, ena knäleden, nytt ligament i ena hasen, "vattensvans" men det värsta var nog hennes andningsproblem varma dagar och här hon blev stressad typ i bilen och så. Höll på att stryka med många gånger innan vi hann in till veterinären. Till sist så dog hon av magviruset som gick i sthlm för ett par år sedan. Från frisk till död på under ett dygn.

Så.. underbar hund men stor risk för defekter.

Emma ska få en lillebror i maj!
  • klant78

Har en liten boxer kicka på 17 v. innan hon kom så hade vi en boxer dam på trettonår.
    Gå gärna in på vår uppfödares sida och titta runt lite, finns en hel del info om rasen och så!

Lycka till med valpen om och när den kommer!

www.skule.se

• JennieLee

Hej!

Nybliven boxerägare till en liten hane. Någon som vill dela med sig tips när valpen inte äter som han ska?

• Kaxxen

Tänk på att en boxer ÄR supertrevlig om den
    1. AKTIVERAS
    2. Får veta att det är DU som bestämmer
    3. Tränas i passivitet

Du ska inte köpa en boxer om du baar tänkt ha den som sällskapshund och gå lite promenader i skogen- då finns det bättre val. En boxer behöver verkligen få tränas i lydnad, spår, sök eller vad man väljer för att inte ta ut sin energi på annat...för energin är outtömlig...En boxer som tar över och inte blir stimulerad har ofta tendenser att bli svårhanterliga och stressiga-vilket de mår dåligt av. Anmäl till kurs!

Tänk också på som någon skrev att de har MYCKET sjukdomar, främst allergier och magproblem- ofta stressmage.

Men det är en superhärlig hund om man bara är beredd att lägga ner mycket tid på den! Jag älskar dem!

• principisessan
    JennieLee skrev 2007-05-14 08:31:51 följande:
    Hej!Nybliven boxerägare till en liten hane. Någon som vill dela med sig tips när valpen inte äter som han ska?
    okckså haft problem med att vår tik inte vill äta så mycket.. så hon blir ganska bortskämd med att vi blandar i burkmat i torrfodret för att det ska vara extra gott.. på dagarna går det bra när hon är på dagis.. där måste hon ju vakta sin skål så att ingen annan äter upp hennes mat.
  • Kaxxen

Boxer är en ras som inte alltid är så glad i mat...skulle vara försiktig med att blanda i burkmat...tillslut blir de bara kräsnare och kräsnare...
    Var försiktig också för de har benägenhet att få magproblem och det kan vara därför de inte vill äta...det blir som en ond cirkel. Blanda inte för mycket olika mat...ex din egen kryddiga mat, de är jättekänsliga. Jag talar av egen erfarenhet som inte alls blev rolig...

• Heydatsme84

för 10 år sen ville jag ha en boxer jag tyckte dom var så fina
    men nu när man kollar på boxrar ute så känner jag inte igen dom riktigt, så smal konstig kroppsbyggnad?
    kan det verkligen ha hänt saker med dom på 10 år?

Svar på tråden BOXER