• RazorbladeRomance

Tips på sevärdheter på Öland!!

Jag och min sambo ska åka till Öland i sommar och ska bo på norra öland. Nån som har lite tips på sevärdheter och kul saker att göra på öland??

• Svar på tråden Tips på sevärdheter på Öland!!
  • ladythewinter

Har bott på Öland och kan tipsa om Vida konstmuseum om ni tycker om konst.. Mkt fint.. Annars kan ni ju besöak borgholms slott..

• Jenny26

En runda i trollskogen på norra öland kan jag rekomendera.
    Kanske ett besök på soliden, där är fint.
    Och så var vi ute vid "fyrtornet" eller vad det heter, kommer inte ihåg om det är långe Erik eller vad det nu heter.

• RazorbladeRomance

Tack för tipsen! ska skriva ner dom

• Honey1982

äleklinta ett par mil norr om borgholm är fint. sen finns det ju eketorps medeltidsborg, fast det ligger på södra öland.

• RazorbladeRomance

vi hade tänkt att åka runt lite och kika, så vi tar oss kanske en tur till södra öland åxå. Medeltidsborg låter intressant!!

• LC Star

Det finns ju två fyrar på öland en på norra o en på södra sidan. Långe Erik och Långe Jan tror jag de heter....var där när jag va liten men nu ska vi åka dit i sommar så då blir det nog ett besök.

• Anna2barn

# Borgholm är mysigt
    # Böda baden, vit lång sandstrand
    # Byxelkrok är också fint och mysigt
    # Lammet & Grisen, ät så mycket du orkar för ett pris
    # Raukar i Byerum
    # Lådbilslandet i Löttorp om man har barn

Har en stuga på norra Öland så det är bara till att fråga på om det är någon som undrar över nåt

• RazorbladeRomance

Tack för tipsen!!

• littlemisstrouble

Det som jag tyckte va roligast på öland var borgholms slott och trollskogen. Vill man shoppa finns ett jätteshopping center i färjestaden. Ta en sånn där turist karta så finns massor av tipps i den

• Jontes mamma

Ni har ju helt klart glömt det roligaste. Djurparken med nöjesfältet och vattenland.

Åka ut till Blå ljungfrun från Byxelkrok.

• nr3

lindnils99:
    blå jungfrun..vad är det och menar du man tar båt från byxelkrok till den?vad kostar det?

lillabus81:
    var ligger trollskogen, och vad var särskilt mysigt m den?

• Jontes mamma

nr3: Blå Ljungfrun är en ö som ligger utanför Byxelkrok. Har för mig att den är nationalpark. Kallas även för Blåkulla.

kolla in den här adresen så får du mer info.

www.enigma.se/jungfrun.htm

• littlemisstrouble

nr3

Trollskogen ligger så långt norrut du kan komma på öland vad jag minns, de har en liten rutt som man kan gå å promenera i skogen å den är verkligen som tagen ur en saga med trädens vridna rötter å så Tittar man noga har dom satt ut små stentroll vid en del träd också. Så sött Utanför har dom även små hus som man kan gå in å titta å läsa om trollskogen.

• nr3

å vad mysigt dessa saker låter!både ön och skogen!herregud, hur kan jag missat dessa saker..jag som säkert semestrat på öland säkert 25 ggr från det jag var liten till nu.. så dessa saker ska vi lätt göra i sommar!!tack!

• nr3

lindnils99: men kan man bara åka från oskarshamn?förstod det så på sidan.. hur lång tid tar färjan över?

• Jontes mamma

nr3: man kan åka från Byxelkrok också. Vet inte hur lång tid det tar där i från, men det tar nog mindre än 30 minuter iaf.

Svar på tråden Tips på sevärdheter på Öland!!