• catja820

Bröllopsinbjudan till nära & kära - när?

Hej!
    Undrar hur tidigt/sent man kan skicka ut inbjudan till ett bröllop? Samt hur lång tid i förväg måste man boka en vigselförättare till ett utomhusbröllop (vet att det är olika men ungefär)?
    //Cattis

• Svar på tråden Bröllopsinbjudan till nära & kära - när?
  • antons bejb

vi skickade 3,5 månad innan. vi gifte oss i semestertider o ville att våra gäster skulle få reda på det i god tid. vigselförrättare har jag ingen aning om, ring till svenska kyrkan där du bor. du har väl inte missat brollopstorget.se ?

• annca

Inbjudan ju tidigare desto bättre i min mening. Speciellt om ni ska gifta er under den tid folk kanske har semester.
    Likaså vigselförrätare är det vääl inget fel att boka så fort som möjligt, så har man det gjort liksom...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • MammaFia

Om man vill gifta sig under våren/sommaren, så är det bästa att boka det mesta så tidigt som möjligt. 1 år ibland.
    4 mån innan bröllopet är det bra om inbjudningarna kommit iväg. Då har de gott om tid att svara å ni kan ha o.s.a minst en månad innan bröllopet.

Släpp fångarne loss det é vår
  • Axels och Annies mamma

Vi skickade ut våra inbjudningar i Februari, bröllopet var mitt under semestern i Juli, så vi ville vara ute i god tid.
    Annars säger jag som Mickis74, använd checklistan på Bröllopstorget, den är jättebra.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • kramelikram

Inbjudan: Runt semestertider är det bra att vara ute i god tid, kanske 2 månader innan. Annars kanske 1 månad.

Vigselförrättare: Är hon/han populär krävs det mycket framförhållning. Men varför vänta? Vet ni datum och vem ni vill ha så boka diret!

Lycka till och grattis i förskott!!

• lieh

Vi skickade våra i februari och ska gifta oss den 18 augusti. Har bara hört positivt om det.

• Laire

En grej som blir mer och mer vanligt när man gifter sig på "obekväma" tider (som semester) är att man skickar ut två inbjudningar.

En väldigt tidigt (ett år - sex månader), ett så kallat "Save the date", där man uppmanar de inbjudna att boka in sig den dagen till bröllopet.

Sedan när allt är klart med vart festen ska vara, vart vigseln ska vara och alla andra sådana detaljer skickar man ut en "riktig" inbjudan med alla detaljer.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Vintervit

Vi skickade också ut vår 4 månader innan då vi gifte oss i semestertider.

Tidigare än så tycker jag inte att man ska skicka ut, det var också i tidigaste laget.

Jag tycker inte att man ska ha osa-datum mer än tidigast 6 veckor innan bröllopet heller. Man kan inte begära att gästerna ska planera så långt i förväg.

• lieh

När det handlar om bröllop så begär jag att mina gäster planerar så långt i förväg. Att skriva in bröllopsdatumen i kalenderna borde inte vara så jobbigt.

• MammaFia

1 mån i förväg ville herrgården som vi hade festen på, veta hur många gäster som kom, så det är absolut inte för tidigt.

Släpp fångarne loss det é vår
  • Vintervit

Åsikterna går isär och vissa tycker det är oförskämt att skicka ut för tidigt medan vissa tycker tvärtom o.s.v.

Här får du en massa olika åsikter. För att bilda dig en egen uppfattning - gå in på brollopstorget.se eller sök på t.ex. Magdalena Ribbing (vett- och etikettexpert) så får du svar på hur det "ska vara". Fast egentligen finns ju inget rätt eller fel...

Svar på tråden Bröllopsinbjudan till nära & kära - när?