Cognac medwurst???
E gravid i vecka 35 kan man äta det ut gångs datumet e 22 maj???
E gravid i vecka 35 kan man äta det ut gångs datumet e 22 maj???
nån??
Ja varför skulle du inte göra det? Det är väl rökt?
ja
men det står inte varm eller kall rökt
så man FÅR äta rökta korvar? Här sitter jag, gravid i vecka 37, och har hållit mig ifrån allt kallrökt under hela graviditeten... Mög om man får äta det...
Jag TROR att den alltid är varmrökt. Egentligen är ju helt kött/hel korv att föredra framför skivad förpackad, men det ska vara okej med den skivade då länge den inte börjar närma sig utgångsdatumet. Men är du osäker är det ju bättre att låta bli.
Jag hade låtit bli om jag vore du. Bättre att ta något annat och slippa oroa sig.
Ska man inte undvika sådant kött som är vacum förpackat? (pga bacillerna)
Däremot nyskivat varmrökt från charken ska vara ok...
Älskade ängel, det är helt OK att äta vacumförpackat så länge man håller sig långt inom utgångsdatum.
Någonstans i mitten mellan förpacknings- och bästföre-datum brukar man säga att gravida ska avstå.
Mvh,
Alicia
Jag har för mig att man får äta varmrökt. Tyvärr så väl salami och liknande sällan varmrökt?
Har dock ätit det ändå några ggr. Tror att det mesta är okej i viss måtta faktiskt.
Ät och ta det lugnt. Jag äter medvurst, korv och allt möjligt på mackan utan att oroa mig. I förlängningen kan ju allt vara farligt så vem orkar bry sig.
Det funkar med salami om den är tillagad va? Även om jag känner mig säker så blir jag lite osäker av alla trådar haha. Jag saknar smaken av salami men på en pizza borde det funka om den lagats ordentligt. mmmums
uppvärmt borde vara ok då dör ju bacillerna ´
Man få rju tex äta uppvärmd brieost
Allt som är tillräckligt uppvärmt är okej, så vitt jag förstår. Har hållt mig från allt som är skivat och vacumförpackat eftersom det rekommenderas. Däremot har jag läst på många ställen att det är lite väl överdrivet. Är sjukt sugen på salami. Och nu mot slutet (v 29) börjar jag äta lite allt möjligt.
Jag har ätit salami på smörgås idag men gör det inte särskilt ofta. Tror den var varmrökt men vet ej och oroar mig inte heller.
vaccade produkter bör undvikas om det gått mer än halva tiden mellan packdag och bäst före pga risken för att ev listeria har hunnit växa till skadliga nivåer
slv skriver att man bör vara försiktig/undvika helt om man är orolig