• Sanna Marie

När får man barnbidraget efter födseln?

Funderar lite över det här med barnbidraget......

Om man t ex. skulle föda den 16 maj så hinner man ju inte få barnbidrag den 20 e........men kommer det utbetalt så fort som möjligt då eller får man det dubbla den 20 juni?

Någon som vet?

• Svar på tråden När får man barnbidraget efter födseln?
  • Bonus

Man får det den 20 mån efter och det blir inte bubbla!!

• Nyfiken gul

barnbidraget kommer i efterskott..

Får du barn 16:e maj får du inget barnbidrag förrän 20:e juni.. o nej det är inte dubbelt utan i efterskott...

• xxmeyaxx

så om man får sitt barn den 15:e oktober..?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Marie4barn

Månaden efter.....då får du som vanligt;)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mina Älskade Barn ♥¸.?°´¯) ♥
  • listo

Man får första barnbidraget kalendermånaden efter att barnet fötts, oavsett vilket datum i månaden barnet är fött.

Föder man 16 maj så kommer alltså första barnbidraget den 20 juni, och man får inte dubbelt. Alla får från månaden efter barnet föds.

• Sanna Marie

Jag trodde det fanns något slags datum stopp.

Om man föder då den 2 maj så får man alltså inget barnbidrag förren den 20 juni?
    Har jag fattat rätt?

• Lola Jämtland
    Sanna Marie skrev 2007-05-09 15:54:16 följande:
    Jag trodde det fanns något slags datum stopp.Om man föder då den 2 maj så får man alltså inget barnbidrag förren den 20 juni? Har jag fattat rätt?
    Precis!

Min dotter är född den 2 maj-00 o vi fick vänta. .-)
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • polaris

Det mest ekonomiska är då egentligen att klämma ut ungen den sista i månaden.

• Sanna Marie

Då behöver man inte känna någon press på att "ploppa" ut ungen före då ;0)
    Trodde absolut att det handlade om något datumstopp som gällde.
    Tack för alla svar!
    Kram!

• ccc

man kanske ska funder över sin ekonomi innan man skaffar barn om man känner press att ploppa ut ett barn före ett visst datum för att få ett "extra" barnbidrag...

• jenny99

Jag födde min dotter 3 maj...

Och barnbidraget kom samma månad.Fk sa att egentligen ska barnbidraget komma månaden efter,men eftersom min dotter föddes så tidigt på månaden så fick jag barnbidraget ändå.

• Sanna Marie

ccc

Tänk att man alltid ska råka ut för fördomsfulla människor på var och varannan tråd - väldigt tråkigt.

Jag har studerat i 3 år - min dotter kom till genom IVF efter 10 års oförklarlig barnlöshet. Denna graviditet är en spontan graviditet - om du kan förstå den lyckan.....och chocken ;0)

Nu studerar jag sista månaden och som alla studenter vet så får man knappt något bidrag då. Så var det med det. Tänk efter först innan man skriver spydiga kommentarer om andra människors liv.

Svar på tråden När får man barnbidraget efter födseln?