• afrodite78

Avenbok eller Syrénhäck??

Kan inte bestämma mig för häck mot gatan och grannen. Den ska fungera som insynsskydd, helst så snabbväxande som möjligt och inte breda ut sig för mycket.
    Har fastnat lite för Avenbok och Syrén.

Någon som har bilder på avenbok? Har bara sett lite dåliga bilder men den verkar stämma bra in på det jag vill ha.

• Svar på tråden Avenbok eller Syrénhäck??
  • mammas gumsegos

syrénen breder ut sig om den inte sköts, men växer på bra och är i övrigt lättskött

• afrodite78

Har tittat på färdig häck oxå men det är dyrt, jättedyrt. Annars ser det ju jättefint ut.

• annca

Vi satte avenbok, fast det var mer eller mindre bara enkla pinnar som mna planterade. ca 200:- för 10 st.
    Har ingen bild dock...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Rosa Helenae

Har både syrén och avenbokshäck! Avenboken är min absoluta favorit. Får inga rotskott, kan gärna klippas smal och bli otroligt tät och grön! Vi satsade på stora plantor till baksidan och de är uppe i ca 2,5 meter nu. På framsidan planterade jag plantor för bara två¨veckor sedan och de var ca 50-80 cm. Tänk på att den inte får toppas upptill förrens den nått önskad höjd (vilket tyvärr hararna gjorde på vissa plantor på baksidan). Toppa gärna in sidoskotten till två-tre ögon så växer den fortare uppåt! Lycka till.

• afrodite78

Rosa Helenae: Hur stora plantor satte de på baksidan och hur länge har det tagit att få den så hög? Kommer du ihåg hur mkt dom kostade?
    Är lite otålig av mig och vill gärna få upp den så fort som möjligt.
    Är Avenboken lättodlad eller kräver den mkt jobb?

• Rosa Helenae

Plantorna på baksidan var mellan 80 och 100cm och har nu efter fyra år blivit runt 2,5 meter. Tror mig minnas att vi betalade 69:-styck för krukodlade. De barrotade på framsidan kostade 179:- för tio. Om man vill att den ska växa högt så ska man klippa in alla sidoskott och binda upp dem ordentligt och det är ju rätt mycket jobb men inte så mycket mer krävande än andra.

• mimmi006

Tack för tråden TS ! Jag velar också, vill ha vitblommande syrén eller avenbok...

• afrodite78

mimmi006: Ja visst är det svårt att välja häck. Jag har velat väldigt fram & tillbaka, men har fastnat lite för dessa två.

Rosa Helenae: Vi kommer sätta ca. 18 m och det är en liten slänt i sidled (hoppas du förstår) som är ca. 1 m hög och 2 m bred, resten är plant. Tror du det är ok att sätta plantorna i slänten oxå? Hur många plantor / meter bör jag sätta om jag tar 50-80 mm?

• isisisis

Röstar på Avenboken.Har bättre kvaliteter som häck.
    Bryter snyggare.Tål att klippas så att den blir tät och fin.

• mimmi006

Vi har redan en idegranhäck "Hiili" på baksidan och skulle gärna vilja ha den på sidorna också, men den är sååå långsam och dyr. Sätt så tätt som du kan, borde gå med 3 plantor per meter.

• Fieli

Personligen föredrar jag syrener, avenbok vet jag inte så mycket om.

Vi har planterat tujor mot vägen, och delar en lingusterhäck med grannarna mellan våra tomter. Det kommer säkert bli kanonfint om ett par år*ler*

Syrener blir det också upp mot en förskola som gränsar till vår tomt, men vi sätter dem inte så tätt där.

• Rosa Helenae

afrodite78: Det låter som att det ser ut som på våran baksida. Vi har planterat som lite i en slänt och det gick jättebra. Tänk på att inte plantera för tätt eftersom de har genomgående stam och blir väldigt grova. En häck på 30 år kan ha stammar på ca 10cm i diameter ibland mer. Vi fick rekommenderat tre till fyra plantor/meter så det blev 33cm mellan varje planta. På baksidan satte vi sicksack och dubbelradigt för att få bästa vindskyddet och insynsskydd, på framsidan enkelradigt./Ulrika

• mimmi006

Det blev avenbok idag! Jag köpte 40 plantor för 760:-, det stod att de skulle vara 50- 80 cm, men de nådde mig över huvudet. Inte för det säger så mycket, jag är bara 160, men hyfsad felmärkning.

Hur gick det för TS?

• Hallonmopeden

Har satt en syrénhäck vid vårt nybyggda hus, hoppas att det blir bra! Vill att den ska växa upp nu!!!!

Svar på tråden Avenbok eller Syrénhäck??