Förändrad syn vid graviditet?
Har hört att synen kan förändras vid graviditet, och själv så ser jag mer suddigt nu.
Kan ju vara något annat, men finns det fler som har fått synförändringar? Är det vanligt?
Kommer det gå över?
Har hört att synen kan förändras vid graviditet, och själv så ser jag mer suddigt nu.
Kan ju vara något annat, men finns det fler som har fått synförändringar? Är det vanligt?
Kommer det gå över?
Precis detta tänkte jag på förut.
Kan stundvis få alldeles suddig syn. (inte så jag inget ser, men den känns dimmig)
Ja visst är det märkligt. När jag skall kolla på tv:n eller försöka fokusera på något långt bort, då blir det suddigt.
När jag varit på synundersökningar förut har dem alltid frågat om jag varit gravid, jag vet inte varför?
Kan man inte byta glasögon eller linser då?
Jag har iof lite synfel innan, men jag märker ju att detta är något annorlunda. Det är oftast som en luddig ram runt allt jag ser.
Vet inte om de hjälper med andra glajjor, de lär nog vara övergående iaf...
Hej!
Jag har en dotter på 7 månader och min syn förändrades under graviditeten. Min svärmor är optiker, och enligt henne är det supervanligt att synen förändras´, om jag minns rätt så beror det på att mängden vätska kroppen ökar och därmed påverkas synskärpan. Det går tillbaka när underverket är fött! Lycka till!
Får hoppas på det
...ooopps, glömde: det är bättre att avvakta med byte av linser o glasögon till efter förlossningen, så man får rätt styrka!
oh, tack Smilla77, då kan jag lugna ner mig!
vi får hålla ut och leva i vårt luddiga flum ett tag
Hej !
Jag blev översynt när jag var gravid. Hon är nu 5 månader, och det har inte blitt bättre. Men det e ju klart, jag är 35++. Så det e väl ålderssynfel.
Men det e rätt så skumpt vad kroppen ändrar sej under grav. Jag hade perfekt syn innan. Brukar kolla mej 1 ggn om året.
Ja vi får nog göra det!
Oj, Blondie 68, det lät inte bra att det inte gått över.
Men ålderssynfel, kommer det verkligen redan vid 35++?
Jo optikern sa så... Det var likadant med min sambo. Det kom helt plötsligt på honom. Å han är bara 37. Själv år jag 39. Så han har nog rätt. Tyvärr...
Sen gjorde det nog sitt till med gravven tror jag.
Min syn har också försämrats, hade glasögon sedan tidigare som jag använde sällan. Nu behöver jag dem ofta och de är ändå inte tillräckligt starka. Tycker att ögonen har blivit väldigt ljuskänsliga också.
skönt att höra att det inte är så att jag plötsligt fått så dålig syn utan anledning! har visserligen linser sen innan och är väldigt närsynt, men nu är det som om synen har försämrat drastiskt! pluggar o om jag inte sitter på första raden ser jag inget alls! hoppas verkligen det går tillbaks när jag fått barn annars behöver jag nog öka styrkan på linserna med råge!
Jag fick också sämre syn under graviditeten och gick till en optiker som sa att det är vanligt att gravida får sämre syn. Han sa också att jag skulle vänta med att köpa glasögon eftersom synen brukar bli bättre några månader efter förlossningen. Och det blev så.. :)
Jag ser oxå sämre.. speciellt när jag är trött. Är närsynt sedan tidagare och linserna har inte passat en sekund under denna grav. Var beredd på att bli lite extra närsynt när bebisen kommer oxå för då tittar man mest på den hela tiden!
Jag är i Vecka 16+6.
Har både glasögon och linser och Än har jag inte märkt av någon försämrad syn.
idacathrine: Men alla får inte det, vare sig synfel innan eller inte.
Jag har varit jättedisig länge, jobbigt när man kliver på fel buss för att man dum nog att inte vilja fråga i dörren... =)
Min optiker ville inte ge mig nya glasögon förrän jag slutat amma, eftersom hormonnivåerna är fortsatt höga.
Jag har också märkt av synförändringar, skitjobbigt är det.. ser liksom dimmigt... skönt att veta att man inte är själv. Känns som man konstans trött...