Fredrica81:
Det är nog mycket vanligare att folk konverterar till Islam än till Judendomen eftersom Islam är en missionerande religion och det är inte Judendomen. Islam känns då nog mer välkommnande en vad Judendomen gör. Sen när det gäller Judendomen så konverterar man ju inte bara till en religion, man blir en del av ett folk, en del av deras kultur och historia. Banden med ens familj bryts, man blir en ben (son av)/bas (dotter av) Avrohom Oveinu veSorah Imeinu (vår fader Abraham och vår moder Sara). Har för mig att jag har läst att cirka 20 stycken konverterar varje år i Sverige, både Ortodoxt och Konservativt.
Gealach och ommseif:
Jo, det går att konvertera till Judendomen men det går inte på en handvändning. Först blir man avvisad tre gånger av sin rabbin, för att dem ska se att det här är det man vill och ens eget val, sen får man läsa (i konvertions klasser eller för sin rabbin) i cirka 1-2 år. Det är mycket man ska lära sig och då måste det få ta tid. Judendomen har mitzvos (bud) från när man slår upp ögonen på morgonen tills man går och lägger sig på kvällen. Tefilos (böner), brochos (välsignelser), Shabos (Sabbaten), kashrus (matreglerna), chagim (högtiderna), tznius (klädreglerna) med mera med mera. Dessutom är det ju viktigt att man integreras i det Judiska folket, lär sig om den Judiska historian och Hebreiska med mera. Efter många timmar av studier, samtal med mera får man träffa beis din (religiös domstol) och godkänner dem ens rätt att konvertera får man gå till mikveh (religiös bad) och män omskärs också. Efter ens konvertion är ens tidigare liv glömt, man är som en nyfödd. Man får inte påminna en före detta konvertit om dens tidigare liv och konvertion. Det står många gånger i Torah (den skriftliga- och muntliga undervisningen) att man ska älska en konvertit för en gång var vi också främlingar i Egypten. Ja, det här var ju lite grann om hur det går till.
Tilläggas kan ju också att Judendomen inte lär att man måste tillhöra det Judiska folket för att leva rättfärdigt och ha en plats i världen som kommer, det räcker att följa de sju buden G-d gav till Noa och hans ettlingar efter den stora floden.
Opsevera att jag beskriver en konvertion enligt Halachah (Judisk lag).
Kan annars bara hålla med Elims och Chaia för övrigt.
//Verodim