• mamma 74

Bebis med magknip - HJÄLP!

Hej!
    Vår tre-veckors Freja har sådan hemsk magknip. Vet någon något man kan göra för att lindra. Vad bör jag undvika att äta?

Hjälp!

• Svar på tråden Bebis med magknip - HJÄLP!
  • puffipuff

gå till apoteket imorgon och köp minifom!! funkar jätte bra

• LillyochBellas mamma

vi har också testat minifom och den är verkligen kanon-bra!

• Maria med 3

Eller inte alls om det är kolik. *L* Prova minfom och hoppas på att det hjälper annars kan det hjälpa att utesluta alla former av mjölkprodukter i din kost (om du ammar eller byta till mjölkfri ersättning om du inte ammar).

Det finns massor med saker som kan ge magknip på känsliga bebisar om man ammar.
    Det vanligaste är mjölkprodukter. Framför allt om det är diffusa skrikperioder som inte verkar ha nåt samand alls med nåt.

Andra saker jag fick undvika när mina barn hade kolik var:
    Färskpotatis
    jordgubbar
    äpplen
    kål
    broccoli
    svamp
    lök ialla former utan väl tillagad purjolök
    bönor
    Tacokrydda

Mjälkprodukter måste man vara supernoga och verkligen utesluta allt i minst 2 veckor för att se resultat, men de övriga produkterna kan man ofta märka på bebisen 6-8 timmar efter man ätit/druckit det. Mina reagerade exakt 8 timmar efter jag ätit nåt som de fick ont i magen av.
    Ja, förutom mjölken då som det tog 2 veckor innan det märktes, men då märktes det rejält. Jag fick helt nya bebisar som inte bara gnällde och grät hela kvällarna.

• magdis77

minifom är superbra.funkar verkligen och prova att massera magen i cirklar och sen lifta upp bena mot magen på henne och håll så i ca 6 sek.det brukar dem tycka är jätte skönt när magen gör ont.Lycka till

• Eolyn

Sitter i samma sits... Min 3 veckor gamla dotter skriker hela kvällarna med bara små pauser.. gah man blir ju tokig!!! Minifom hjälper inte här kan jag ju säga.. man blir ju såå uppgiven.. Försöker utesluta mjölkprodukter, men det är ju mjölk i typ ALLT!! Överväger snart att sluta amma & bara köra med mjölkfri ersättning.. så har man gjort vad man kunnat iallafall..

• crazy hannah
    VattenhjuletKnä mot mageVattenhjulet
    Börja med att lägga ena handen på barnets mage nedanför revbensbågen. Stryk ner mot låren. Låt andra handen följa efter på samma sätt. Gör strykningarna växelvis sex gånger efter varandra.
    Knä mot mage
    Håll ihop barnets knän, böj och för upp dem mot magen, pressa lätt. Håll så i sex sekunder. Skaka sedan lite försiktigt på barnets ben.
    Sol och måne.Knä mot mageSol och måne
    Lägg högra handen strax under barnets bröstben och stryk ner mot högra ljumsken i en halvcirkel. Fortsätt med den vänstra handen där den andra handen slutat och gör en hel cirkel medsols. Gör rörelsen sex gånger.Knä mot mage igen
    Gör rörelsen knä mot mage igen. Håll ihop barnets knän, böj och för upp dem mot magen, pressa lätt. Håll så i sex sekunder. Skaka sedan lite försiktigt på barnets ben.

Schemat görs tre gånger
    Hela schemat av rörelser upprepas tre gånger vid ett och samma tillfälle. Man bör massera två gånger om dagen, gärna en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Det kan ta en till två veckor innan man märker att massagen hjälper.

Detta är en mkt bra magknips massage som jag starkt rekomenderar, detta kan göras vid varje blöjbyte t.ex
    Gabriel vår skatt
  • jojjos

minifom är super, hade samma problem men han hade även magknip för att han inte kunde bajsa ordentligt då var det massagen som du fått tips om och kamomillte som hjälpte. mvh

• tiamant

När min minsting får magknip så har det berott på något som jag har stoppat i mej. I mitt fall har det varit kaffe och jordgubbar. Lite jobbigt att vara utan kaffe men ännu värre med en liten med magknip.

Svar på tråden Bebis med magknip - HJÄLP!