• sarah

mat till 5 mån katt ????

Är ny på katter och har en 5 månaders hemma.
    Min fråga är hur ofta han ska ha mat nu vi har minskat ner till 3ggr/dag + stående torrfoder (för det sa uppfödaren att alltid ska stå framme...?)
    Är det rätt?

Sen tycker jag det finns väldigt lite junior foder (burkmat) tror typ jag bara hittat ett märke som har det. Burkmaten han fick med sig från uppfödaren var dock för vuxna katter men en kattunge borde väl äta juniorfoder?

När ska man minska ner till 2 mål om dagen?

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden mat till 5 mån katt ????
  • Lokatt

Om katten har ett KVALITETsfoder (torr) som står framme jämt så måste han inte äta blötmat över huvudtaget! Om man inte vill. Katten klarar sig utmärkt på torrfodret + vatten. Katters magar är inte som våra bygda för variation och de upplever inte smaker på samma sätt heller, så den tråkas inte ut av maten på ett "elakt" sätt.
    Jag ger mina katter något annat än torrfoder en gång om dagen, på kvällen. Kokt fisk, tonfisk, eller olika blötmat. -Men! Jag ger inte mycket då! Utan det är mera som en liten god kvällsbit. Ger man för mycket annat man man rubba näringsbalansen som finns i torrfodret. Dessutom blir katter bättre i magen om dom inte äter blötmat i stora mängder.
    (Detta gäller även när vi har kattungar)

Du gör alltså som du vill med hur ofta du serverar annat till din katt

• sarah

Vår katt äter Eukanuba eller om det var Iams *måste kolla* vi har provat båda...

så han behöver alltså inte ha "vanlig mat"? även fast han är så ung?

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Lokatt

nej det behöver han inte. Ur närings synpunkt så är ju torrfoder välldigt mycket bättre! Burkmat brukar innehålla 82% vatten! och flera tillsatser osv. ca 4% kött brukar det vara.
    Men nu är ju eran katt van att få något gott ibland. Så du kan ju ge något en gång om dagen iaf. Gärna vid samma tidpunkt på dygnet, så det blir en trevlig rutin. Koka gärna en liten fiskbit. eller köp en kvalitetsburk mat (finns även som kattinge) typ hills.
    De foder du nämde är helt ok foder båda två

• Lokatt

oj jag glömde.. om ni drar ner på blötmaten kommer kattens behov av vatten öka något. Se till att frächt alltid finns framme.

• Neko

När våra katter var små så åt de bara blötmat eller vad man ska kalla det och någon gång något extra gott, typ fisk eller skinka. De åt inte torrfoder öht för det tyckte de inte om, och de mådde bra i alla fall, så jag tror att både och går bra :)

• dekad

Om torrfoder eller blötfoder är bäst råder delade meningar och man bör som kattägare läsa på en del om man är intresserad, så att man får komma fram till själv vad man vill ge. Lite lästips är www.catnutrition.org/ , www.catinfo.org/zorans_article.pdf , www.littlebigcat.com/index.php&act=show&item=016 , www.felinediabetes.com/hodgkinsarticle.htm .

Katter är av naturen gjorda för att ta upp vatten med födan, och äter dom endast torrfoder måste dom dricka ca 1/2 dl vatten per kg kroppsvikt per dag. Svårt eftersom dom flesta katter inte dricker så mycket självmant. Väldigt viktigt att dom dricker mycket eftersom dom kan få njurproblem annars.
    Sen innehåller ju torrfoder mest vegetabilier, eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att göra på köttmjöl. Katter är strikta köttätare och har inte direkt någon nytta av spannmål och grönsaker som torrfodertillverkare använder som utfyllnad. Katter använder fett och proteiner till energi istället för kolhydrater som vi gör. Kolhydrater kan lätt lagras som fett hos dom istället, därför kan man ibland se att överviktiga katter inte alls går ner av lightfoder eftersom dom fodren i större utsträckning innehåller mer kolhydrater än vanliga foder.
    Att vissa katter blir dåliga i magen av blötfoder beror ofta på den höga proteinhalten som deras magar inte är vana vid efter torrfodret. Det beror också på vilken sorts blötmat man ger.
    Om man ska prata om vad som egentligen är bäst för katter är det barf, alltså rå mat Eftersom det inte innehåller någon utfyllnad tar katten upp näringen bättre och det blir mindre bajs som luktar mindre. Ställer man om en katt från torrfoder till barf kan man ofta se att bajsmängden skiljer sig rätt drastiskt. Sen kan man även få en del positiva effekter när det gäller diabetes och övervikt

Angående vad för mat man ska välja, junior eller vuxen... Man kan mycket väl ge vuxenkattmat, men doseringen skiljer sig. En växande katt blir normalt inte överviktig, så man kan ge den väldigt mycket mat utan att oroa sig. Den äter tills den är mätt. Däremot kan det vara en god idé att hålla koll på hur mycket mat en vuxen katt får.

• Lokatt

citat: *Sen innehåller ju torrfoder mest vegetabilier, eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att göra på köttmjöl*

Det var därför jag betonade kvalitets foder för att komma förbi det värsta med den problematiken
    Och de allra flesta blötmats burkar innehåller endast 4-8% kött som sagt.. så det är inte så mycket det heller.
    Katter blir oftast dåliga i magen av blötmat just för att de måste äta stora mängder av den, eftersom 82% är vatten, för att få i sig det den behöver. Dessutom innehåller även den spannmål och ofta även tillsatser som inte direkt är bra för magen.
    Barf är inte något iaf. jag skulle rekomendera om inte ägaren har extremt mycket tid och kunskap! Är svårt även för den mest insatta i katter.
    Dricker katten för lite kan man blöta torrfoder.
    torrfoder är för övrigt mycket bättre för kattens tänder.

Men som sagt är det ju i slutändan alltid ägaren som tar ställning i varje enskillt fall

• helle83

vi har bara torrfoder till våra katter och det finns alltid i skålen, katter äter ju upp till 17 gånger / dygn...... ger ibland fonfisk i vatten till dom men bara om vi ska vara borta hela dagen, lite som plåster på såren för ensamheten

Tottan du är mitt allt
  • dekad

Jo, dom sämre blötfodren innehåller ju en del spannmål med, men att dom bara skulle innehålla 4-8% kött vet jag inte? T.ex. mjau kyckling innehåller 4% kycklingkött, men resten är ju annat kött. Det innehåller inget spannmål, utan det mesta är kött (förutom vissa spårämnen då). Och drar man bort vattenhalten blir det ändå mer kött i blötfoder än i dom bästa torrfodren.
    Blött torrfoder får endast stå framme en kortare stund på grund av bakterietillväxt, men det vet nog alla. Annars blir det som att äta flingor som stått framme i mjölk hela dagen...aningens äckligt.
    "Vanligt" torrfoder ger faktiskt inte nån särskild effekt på tandsten. Om man vill förebygga tandsten med foder får man isåfall köpa speciellt "tandtorrfoder". Vanliga foderbitar faller sönder när man biter i dom medan tandtorrfodret "följer med" en bit längre in mot tandköttet och polerar tanden lite. Precis som med hundar ska man gärna borsta tänderna på sina katter för att förebygga tandsten, och så kan man ge t.ex. rå kycklingvinge nån gång i veckan. Sen har ju också olika katter precis som människor olika benägenhet för att samla på sig tandsten.

• lindac77

Jag har en kattunge på 5 månader här hemma. Han äter Hills kattunge-torrfoder. Har även en vattenfontän där han dricker ofta, så jag tror nog han får i sig tillräckligt med vatten. Ibland får katterna även lite annat som kyckling, nötfärs, fisk, burkmat... men i huvudsak är det torrfodret de lever på och det finns framme hela tiden!

• tintilar

Ge katten fri tillgång. Katter som får den stimulans de behöver och är friska och krya blir inte överviktiga av att välja sin egen mattid. Självklart ska man hålla ett öga på hur mycket katten äter om dagen, men det är inte så noga och de mår bäst av att äta när de vill, tror jag. De vet dessutom själva hur mycket de behöver.

Vissa perioder äter de mer, andra mindre. Det beror på att de ibland sätter/fäller päls, det blir kallare ute, de kanske har mycket för sin under en tid eller så hittar de mat utomhus.

Dessutom är alla djur individer och bör därför få anpassa sitt ätande på ett sätt som passar dem bäst. Såklart ska man inte ge dem hur mycket som helst men har man lite koll och de mår bra så bör de få äta när de själva väljer att göra det.

Svar på tråden mat till 5 mån katt ????