• Sapho

Min 2åring har kladdiga ögon på morgonen!

Igår på morgonen och idag på morgonen hade min 2åring jätte kladdiga ögon. Grönt segt slem som verkligen klibbat sig fast och tog tid att få bort med ljummet vatten. Han kan knappt öppna ögonen förrän jag fått bort allt.
    Vad kan det här vara? Är det allergi? Han är lite snorig men han nyser inte eller kliar sig i ögonen i övrigt.
    Om det är en infektion bör det inte göra ont i ögonen annars då också?
    Han har aldrig haft såhär förut...

• Svar på tråden Min 2åring har kladdiga ögon på morgonen!
  • vikky76

Min 3-åring har samma sak och han är jätte allergisk. Annars kan det ju vara ögoninflammation, det "brukar" han också ha. Han har inte ont av det, men det kan ju vara olika från barn till barn.
    Du kanske ska ringa till sjukvårdsupplysningen. Lycka till.

• Anmavi

Så här blir min son hela tiden om han inte får medicin så här års. Han har pollenallergi. Han får clarityn S mot det och det är superbra...

• Sapho

Okej. Har era barn fått allergiska besvär först nu i maj eller tidigare på våren? Jag bor i Sundsvall och har själv besvär och började känna av för ca två veckor sedan. Men hans gegga i ögonen kom så plötsligt i gårmorse...men kanske var han i kontakt med något som riktigt utlöste en allergisk reaktion. Ska ringa till sjukvårsupplysningen om det inte går över imorgon. Har en svärmor som är distriktssköterksa också så hon bör väl veta :D

• vikky76

Min kille fick det när björken blomma för ett tag sen. Hon vet säkert =) Hoppas det går bra.

• Anmavi

Min pojk börjar mycket tidigare än så här.. men det är nog för att han är allerisk mot allt i luften...det är not som jag nu inte minns nanet på som "blommar" redan i mars....

• Niccolina

Det låter som ögonfluss, tycker jag. Ta en bomullstuss med ljummet vatten, "dra den" över ögat för att samla upp geggan mot ögonvrån. Ögonfluss smittar, så undvik att han kommer i kontakt med andra barn om det går. Det smittar inte via luften, bara om kladdet kommer i kontakt med andras ögon, antingen direkt eller om man får på händerna. Ögonfluss är inte farligt. Jag fick också tips en gång på att fukta bomullstussen med svagt the och badda med.

• Niccolina

Man kan få bara ögonfluss eller ögonfluss tillsammans med en förkylning.

• Upptagen

Går killen på dagis? Isåfall bör han inte gå ifall det är ögoninflammation... vi har haft mycket problem med ögoninflammation eftersom tösen har lite trånga tårkanaler. Finns salva på apoteket om det fortsätter att rinna i ögonen.

• Niccolina
    Ögonirritation i samband med förkylning

Om barnet har irritation och klåda i ögat samtidigt med en förkylning är det troligtvis en katarr i bindhinnan. I folkmun kallas det för "ögonfluss". Ett öga drabbas oftast först och efter någon till några dagar kan också det andra bli rött. Ibland är ögat igenklistrat på morgonen på grund av varbildning. Tvätta rent ögat med hjälp av en bomullstuss och ljummet vatten flera gånger om dagen. Vid besvär utan allmänpåverkan, behöver barnet inte stanna hemma.

Ring vårdcentral om en ögonirritation i samband med förkylning inte läker inom tre–fyra dagar trots egna åtgärder.
      vid kraftig svullnad och rodnad i ögat.
      vid påverkat allmäntillstånd.

http://www.orebroll.se/oll2/egenvard/ogat.htm

• Niccolina

Fast jag håller inte med det sista -om det är ögonfluss så tycker jag inte att att man ska vara på förskolan, eftersom det smittar, inte så kul för andra familjer.

• TerrorMorsan

låter som ögoninfeltion, smit´ttar mkt

**TerrorMorsan Speaking**
Svar på tråden Min 2åring har kladdiga ögon på morgonen!