• ädl

Varför dessa frågor?

Varför måste alla människor, bekanta som främlingar fråga om man ska ha barn. "Nu när ni é gifta ska ni inte ha barn nu?" Jag hatar den frågan, vad ska jag svara. Jo vi knullar som kaniner men det blir inget resultat, och vi hade missfall för några månader sen. Det kan väl få vara privat om man vill, kan eller ska skaffa barn. Om det blir barn lär det ju synas sinom tid. Är det fler än jag som känner sån frustration och som blir lika ledsen varje gång?

• Svar på tråden Varför dessa frågor?
  • jansson77

Jag har oxå folk som ofta frågar, och just vad 17 ska man svara, utan att för den delen verka otrevlig?????

Jag har börjat säga: Ja, vi får väl se när det blir......Funkar  

• TesS08

Jag förstår. Blir stressad då folk frågar. Har haft två missfall och de verkar inte ta sig efter de heller. Fast då folk inte vet de så är de ju inte deras fel heller. Du kan ju berätta för dom hur de ligger till istället och be dom inte hålla på att fråga om du tycker de är jobbigt.

• Anmavi

Jag är en ibland ganska aggresiv person;) så hade jag vart i din situation hade jag nog sårat tillbaka.. jag vet att de troligtvis inte menar illa men det är er ensak... jag hade troligtvis slängt ur mig något för att få dem att förstå att det inte är självvalt att inte få barn så de fattar att du blir sårad och de känner sig dumma och frågar inte igen....

• Kristin24

svara att det blir när det blir, när vi fått Elsa så började folk fråga oss.  Jaha när är det dags för andra barnet då?...jag svarade att ja du det blir när det blir, är ju ganska svårt att styra över, mycket som ska stämma.

Go och glad Kexchoklad
  • jansson77

Jag har funderat på att säga på jobbet om nån frågar att:
    -Ja, alla kan ju inte välja när barnen ska komma (eller nåt sånt)
    Men jag är rädd för att "nyheten" ska sprida sig som en löpeld, bland ca 150 killar ! (jobbar på en byggnadsfirma i receptionen.)

• jempagirl

Jag förstår precis vad du menar, skulle aldrig kunna kläcka ur mig en sådan replik, vet själv hur det är att kämpa, men de flesta sa inget. Glömmer aldrig min mormors replik när jag berättade om tillökningen

-Det var verkligen på tiden!
    Där hade hon väntat å väntat men inte velat fråga.

• Camille28

ädl: jag känner som dig. Jag tycker det är en väldigt plump fråga och jag tycker inte man kan ursäkta den med att folk inte vet att man kämpar. Om och när man vill ha barn är en privat fråga och man ska absolut inte behöva berätta för folk hur det ligger till. Vill jag att någon ska veta så berättar jag det.
    Tycker det är lika ofint som att fråga om någons sexliv. Det är privat!

• lillablå

Jag tycker att den frågan är lika klumpigt ställd, som om man frågar någon om dom är gravid (vilket dom inte är). Mina syskon stressar, hans syskon stressar dom på jobbet, kompisar you name it. Alltid samma kommentarer: Nu när ni har hus och Volvo, är det inte tid för vagnen snart??? GRRRR, blir galen på detta eviga frågandet. Jag vet om att de menar väl och att den bara är nyfikna, men de förstår inte hur mycket dom sårar men en sådan fråga.

• Hillur

Jag brukar fråga: Vill ni ha barn? Är det lika påträngande?

Svar på tråden Varför dessa frågor?