• anno1975

Vad skall jag ta mot inflammationen i armen???

Eftersom jag ammar kan jag inte precis smeta på zon kräm eller liknande och vad jag förstår kan man inte ta ipren som är antiinflammatoriskt heller. Vad skall jag göra???

• Svar på tråden Vad skall jag ta mot inflammationen i armen???
  • idis78

Zon salva innehåller paracetamol och det kan du ta när du ammar. Se till att skydda armen från solen sen bara. Hör på apoteket annars. De brukar ha stenkoll på läget.

• idis78

Jag var inne på apotekets hemsida. Jag hade fel om Zon salva. Men du kan ta Ibumetin gel.

• Lilla näktergal

Har en läkare konstaterat att det är iflammation? I så fall kan du få diklofenak utskrivet. Det är absolut förbjudet att äta dessa under graviditeten men inte under amning. På BB fick jag diklofenak eftersom jag fick en svår ruptur sen åt jag de 3 gånger om dagen i 3 månader, och jag ammade hela tiden. Ska inte vara skadligt för barnet. Eftersom diklofenak är antiinflammatoriskt så skulle väl Ipren gå bra eftersom den till och med är mildare.

• anno1975

nej det verksamma ämnet mot inflammationen går över i mjölken så det skall man inte

• Millangbg

Jag fick voltaren gel å smörja handleden me av läkaren, skulle smörja precis innan amning för då va de som längst t ensäta amning :)

• anno1975

ok testar ibumetin gel,,, tack för snabba svar

• Lilla näktergal

Men man får äta det, varför skulle annars BB ge en tabletterna? Jag har till och med pratat med olika läkare och dom säger alla att det är ok. Vill du bli av med inflammationen så ät medicinen, annars kan du gå med det lääänge. Under graviditeten fick jag inflammation i axeln och det tog 3 smärtsamma månader innan den försvann av sig själv.

Förstår att du känner rädsla för att det kanske står på bipacksedeln att det övergår i bröstmjölken, men där står också rådgör med läkare.

Som sagt du gör som du vill, men tänk att du kanske måste ha smärta flera månader i stället för i 2 veckor, så lång brukar en kur vara. Du kan ju ge lite ersättning också under tiden så blir det inte bara bröstmjölk.

• Marlene

ipren tror jag är ok under amning men inte under graviditet

• Ninni68

I FASS står det om Ipren att man kan ta det för tillfälligt bruk under amning. Detsamma står om Alvedon och liknande. Jag blev rekommenderad av BM på Amningscentrum på KS att ta en Ipren direkt om jag börjar känna av mjölkstockning. Under graviditet är det däremot inte ok med Ipren eller antiinflammatoriska salvor. Jag fick en inflammerad nervknuta i foten i slutet av graviditeten och fick inte ta antiinflammatoriskt, jag var hos flera läkare. Däremot gick det bra med en kortisonspruta, och det botade lyckligtvis inflammationen.

Jag har varit hos läkare två gånger sen jag började amma och båda har sagt att all medicin man äter går över i mjölken, och därför får man kolla att den medicin man tar är ok för barnet. Men det gör ju läkaren bara du talar om att du ammar, så gå till en läkare och få råd istället.

• frökenanna

Jag har ätit Diklofenak i en månad (för tennisarmbåge) och även flera veckor efter förlossingen pga att jag sprack mycket. Det är alltså godkänt av läkare. Hon rekommenderade dock inte andra värktabletter/geler än paracetamolbaserade i övrigt så länge jag ammade(alvedon, panodil mm).

Och om du har en inflammation krävs det förmodligen mer än tillfälligt bruk. Men som sagt sök läkare för att få en undersökning och ev. recept.

Lycka till!

Svar på tråden Vad skall jag ta mot inflammationen i armen???