• Niquilota

Magsår och gravid

Hallå!

Är det någon annan som är gravid och har konstaterat magsår??? Jag behöver någon att bolla med, håller på att bli galen av smärta varje dag. Är jätterädd för hur det ska bli senare när det börjar trycka upp mot magsäcken.

Annika

• Svar på tråden Magsår och gravid
  • Förstagången

jag har ilsken gastrit om du vet vad det är ? å sen så har jag "haft" magsår som har läkt men jag äter fortfarnade losec.
    Jag har fått extra mycket uppstötningar sen jag blev gravid som riktigt svider i hela magen det e skitjobbigt

Hur mår du då? äter du fortfarnade losec? för jag antar att du äter det

• Elliz

Jag hade mycket problem med magkatarr när jag väntade min första son men tacka gud för att losec finns, jag kollade med min bm om det var ok att äta dom när man var gravid och det var ingen fara sa hon.

• Niquilota

Jo, jag äter förstås Losec. Det har jag gjort sedan i juni förra året och så fort jag slutar så bryter det ut igen. Hade ett uppehåll i december för meningen var att jag skulle göra gastroskopi och sedan utredas vidare. Vi trodde inte att vi skulle bli gravida så fort så vi tänkte att vi provar väl så vi inte missar en chans och så tog det direkt!

Därför kan jag varken utredas eller behandlas förrän efter graviditeten. Har nu börjat med Losec igen och hoppas att det ska bli bättre.Har bara ätit några dagar, för det tog ett tag att få besked om det var verkligen ok för bebisen.

Jag är bara så arg och orolig! Jag har magmunsbråck och har haft magsår sedan 18-årsåldern. Kan inte fatta att ingen doktor har gjort något tidigare. Nu fick jag höra av min medicinare att det visst finns massor som kan göras. Jag är utredd för 12 år sedan, men då sa de att jag fick leva med detta. De har inte ens kollat om jag har helicobacter. Suck! Dessutom är det ju inte alls ofarligt att gå med magsår år ut och år in ...

Hur som helst, jag får vackert vänta nu för det finns ingen behandling som jag kan göra utan att skada bebisen (mediciner, operation el dyl). Frågan är nu bara hur jag ska klara av detta?? Om det är så handikappande redan nu, hur ska det bli sedan när bebisen blir större?? Klarar ni er på bara Losec??

• Malin78

Fick magkatarr i början av min grav. men visste inte att det var det.
    Fick ont så fort jagåt nåt och allt var bara bläää...
    Sen fick jag novalucol av en kompis och det har hjälpt.
    NU känner jag inget mer utom om jag äter chips och sånt, och det kan man undvika.
    Nu vet jag inte skillnaden på magkatarr och magsår heller.

• Suss

Hej, jag har då inte haft magsår men svåra gastritbesvär i många år som jag varit sjukskriven för p.g.a av att jag har haft ont mått illa och tappat vikt.
    För mig så har jag det under kontroll med losec, regelbunda tider på maten, kan inte missa ett enda mål mat för då är det "kört", klarar inte av att dricka mjölk på morgonen och innan jag fattade att jag inte "tålde" mjölk på morgonen, det har tagit tid innan jag hittade vad som fick mig att må bra. Läsk "tål" jag inte heller.

Nu under graviditeten så har jag faktiskt inte behövt lika mycket losec förutom nu i v37 då magsäcken är lite ihopklämd.

Tråkigt att du inte fått bra hjälp tidigare, hoppas att du ska må bra så att du känner att du orkar gå igenom en graviditet. Håller tummarna för att du ska få må bra.

• morotsland

Jag har också haft magsår, men nästan alla symptom försvann faktiskt när jag la om min kost. Slutade äta fett och sött och käkar mest kokta grönsaker, fisk och soppa.

• Filippa

Jag har haft magsår till och från i 4år.
    Är van med detta så man tänker inte på det.
    Har provat det mesta inom läkemedel och inget värkar funka, så jag provade "gröna alger" i tablettform.
    Det är det bästa hittinills, men vet ej om det är farligt för bebisen i magen så nu har jag ett uppehåll.
    Men rekomenderar kokt mat och ej starka kryddor.

Svar på tråden Magsår och gravid