• Leende guldbruna ögon

Vatten till spädbarn

Har en 11 veckor gammal liten tjej som har fått smak på vatten. Hon fick vatten när hon var lite febrig och hon älskade det. Enligt BVC behöver bebisen inget extra vatten för dom får visst allt dom behöver genom bröstmjölken. Är det ok att ge lite vatten till bebisen i alla fall på tex. morgonen? Hon får bara 4-5 sug på nappflaskan och hon skiner upp som en sol efteråt.

• Svar på tråden Vatten till spädbarn
  • Jasusu

Det bästa du kan göra när barnet är sjukt är att amma.

Som sagt så får hon i sig det hon behöver när hon ammar.
    Vatten är onödigt och tar plats från den viktiga mjölken som hon behöver
  • Krickelin med Naemi

Min BM sa till mig att det är ok att ge nån tesked med vatten om barnet har hög feber eller om barnet är magsjukt...

• Jasusu

Ja men totalt onödigt om man har en fungerande amning.

Bröstmjölken är bättre än vatten när barnet är 11 veckor.
  • mamma till Gustav

Håller med Nobless men det skadar nog inte om hon får efter att hon är mätt från amningen.

• MonaLisa74

Om hon går upp i vikt som hon ska så är det väl ingen fara att få några droppar vatten tycker jag. Vi pratar ju inte om några mängder direkt. Kolla med BVC om det är skadligt, vilket det ju inte är så länge barnet ökar i vikt osv. Jag har alltid gett min son några teskedar vatten när han var bebis om det var varmt eller om han varit sjuk. Han ökade hela tiden i vikt som han skulle (låg lite över kurvan) och ammade utan problem fram till han var 8 månader. Kolla med en barnläkare tycker jag, det skulle vara interessant att få veta vad de säger om några teskedar...

• Melly

Nä man ska inte ge vatten till helammade spädbarn. Eftersom vattnet innehåller ingen näring men tar plats i magen ifrån bröstmjölken. Då kan det blir så att barnet får för lite näring. Även om barnet bara dricker lite granna vatten så ryms det ju inte så mycket i små bebisars magar

Vatten är liksom bara vätska men ingen näring, bröstmjölk är både vätska och näring så därför är det mycket bättre att ge.
    Desutom kan dom bli vana med flaskan om man ger vatten på nappflaska och då kan det göra att man får problem med amningen tyvärr.

Svar på tråden Vatten till spädbarn