• Den mysiga

Kramar på dagis??

Min son är 1 år och 10,5 månad.
    Han har just fått börja på ett nytt dagis då det förra var ett sk övergångsdagis/tillfällig placering i väntan på det ordinarie.(han var 6,5 månad på förra stället.)
    Jag är van från det förra stället att man emottog mitt barn i famnen och att han då vände sig om och vinkade.
    Här får jag sätta ner honom på golvet. (funkar väl nu då han är äldre men hadde aldrig funkat förr)
    När jag sett barn gråta vid några gånger så är det oftast bara en klapp på ryggen.
    Kramas det på erat dagis?

• Svar på tråden Kramar på dagis??
  • LinTra

Min dotter får alltid komma i famnen på hennes dagis, Dock så brister de i så mycket annat. Jag vet ju dock inte vad som händer när jag gått.

• annki72

På mina barns dagis kramas det när barnen är ledsna vid tex lämning, dom tar upp dom i famnen och kramar och pratar med barnen som om det var det naturligaste i världen.

baren sitter ofta i knä, eller bredvid en fröken och de håller om varann om barnet vill det, oavsett ålder.

Tycker närhet är jätte viktigt!!

Mamma till 4 söner och en bebis i magen!!
  • tindra79

Min tjej är tre år o har nu i januari bytt från lilla till stora avd. På den lilla var hon ledsen nästan varje morgon då vi lämnade henne o fick då alltid vara i frökens famn en stund! Samma gäller här på stora avd. En fröken kommer alltid o tar emot o erbjuder sin famn o det behövs! Tycker generellt att alla som jobbar på dagiset är varma o hjärtliga personer! till o med jag har fått kramar när jag blivit ledsen vid smärtsamma avsked på mornarna ute i kapprummet när dottern gråtit efter mig inne på avd när jag ska gå!!! Jag är så glad o tacksam för att vi fick in vår dotter på just det här dagiset! Det är ett montessori dagis o det kanske är det som avspeglar sig i den underbara personalen!

• gambia90

Hos oss är det från personal till personal. Jag är en väldigt fysisk person mot de barn som vill ex kramar, sitta i knät , klappar etc. Men det finns de som pga rygg problem har valt att ta emot barnen på golvet dvs inte i famnen för att det är väldigt mycket lyft i förskolejobbet.

• Kazz4

På min dotters dagis får barnen sitta i knät om dom e lite ledsna eller när dom precis vaknat om dom behöver.... När man lämnar brukar en fröken lyfta upp henne när jag går och krama henne lite och visa henne nåt spännande... Idag när jag lämnade fick hon både kramar av först en pojke på 2 år när hon kom och 2 minuter senare av en flicka på 3 år! Gullit va!

• Virriga V

Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning, barn/föräldrar som tycker det är jobbigt att lämna sina föräldrar/barn vid lämning tar jag i famnen. Alla barn som fixar att gå i själv går in med mig i handen också vinkar vi gemensamt. Ibland springer de dock in före mig.
    Min rygg ska hålla många år och därför undviker jag att bära om det inte behövs.
    Kramas däremot gör vi massvis när jag sitter ner på golvet, eller när de kommer springade mot mig när de är ute.

• isasdream

Jag ramar gärna barnen som kommer till oss... MEN tar gärna emot barnen sittande, alltså tar dem mer än gärna i knä men vill sitta när jag gör det.

När jag var gravid (mkt synligt och alla visste om det) kom en mamma och hivade över sitt sparkande barn (4 år) i min famn innan jag han sätta mig.. vilket gjorde att jag fick hårda sparar i magen och blev sedan sjuskriven i en vecka pga kraftiga sammandragningar och smärta i magen.

Lite dumt om föräldrar kräver man ska stå upp med barnen i knät.. mitt knä är lika mysigt i sittande form

• tindra79

Jag tycker absolut att det är helt ok att barnen tas emot sittandes eller liknande! Huvudsaken är ju att att barnet tas emot på ett tryggt o kärleksfullt sätt! Förstår inte mamman som lämnade över barnet på 4 år sparkandes i famnen på den gravida fröken??? Helt otroligt! O resultatet var ju inte roligt! På mitt barns dagis tas barnen emot sittandes o får hålla fröken i handen när dem går till fönstret för att vinka hej då! Inget bärande! Kramar ges sittandes eller om barnet sitter ijämter eller i knät på fröken!

• isasdream

Tindra:

jo i efterhand förstod mamman oc bad om ursäkt. tror hon hade det lite kämpigt med sin egen ångest över att tösen var ledsen så det gick så fort att jag ej hann sätta mig.

vi undviker så gott det går att bära öht utan sätter oss som sagt (som på ditt dagis) i barnens höjd istälet.

• Stora

Jag försöker känna in vad barnet vill. Endel vill vinka själva och har engen liten ritual m mamma eller pappa. Endel vill vara i famnen eller att man håller om dem....ja gör olika man lär sig ofta vad varje enskillt barn vill.

• Den mysiga

Nu har mitt barn börjat på helgdagis ochså , detta då jag ej har annan avlastning som helt ensamstående förälder..
    På dagiset på veckodagarna är det dåligt med kramar men på helgdagiset så kramas det hela tiden..
    vad ska man säja?? Jag antar han lär sig göra skillnad på folk??

• KisseNova
    Virriga V skrev 2007-05-10 12:45:22 följande:
    Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning, barn/föräldrar som tycker det är jobbigt att lämna sina föräldrar/barn vid lämning tar jag i famnen. Alla barn som fixar att gå i själv går in med mig i handen också vinkar vi gemensamt. Ibland springer de dock in före mig.Min rygg ska hålla många år och därför undviker jag att bära om det inte behövs.Kramas däremot gör vi massvis när jag sitter ner på golvet, eller när de kommer springade mot mig när de är ute.

Så har dom det på min sons dagis oxå. Tycker att det fungerar väldigt bra eftersom min son är inte på dagis för att sitta i någon frökens knä utan är där för att umgås med dom andra barnen.

På hans första dagis så var han minst, och det spelade ingen roll när jag lämnade eller hämtade honom så gick dom och bar på honom. Dom tyckte att deras golv var så hala så han kunde halka, men jag hade köpt lämpliga inneskor. Jag blev så arg!

Svar på tråden Kramar på dagis??