• Alex 20040923

Jag vill ha ett sängskåp men dom är sååå dyra

och undrar därför om det är någon som har byggt en själv eller har använt såna järngrejer som finns att köpa?

• Svar på tråden Jag vill ha ett sängskåp men dom är sååå dyra
  • principisessan

järngrejor...? blir nyfiken

Vi har malm sängbord, du vet det där långa som egentligen ska sitta över sängen som ett sängbord,
    fast istället klätt "hålet" med en madrass och tyg så att det är en sänggavel istället. På varsin sida har jag sågat ut och gjort en låda så att man får ett litet fack att lägga saker i, istället för sängbord.

• Alex 20040923

Fast jag menade ett sängskåp där man fäller upp sängen mot väggen, brukar se ut som ett skåp

• principisessan

jahaa... tänkte på sängbord.. sorry

• Plingern

Jag hade såna där vikben men de funkar inte så bra om man har en säng som är bredare än 120.

• Plingern

Alex:

Japp, precis dem! De var rätt ok för en mindre säng, men hade man en 180 bred blev de ganska instabila. På IKEA sa de också att man måste ha en mittpinne när man har en så bred säng, om man inte har en sängram, så det var nog därför de blev instabila.

• Plingern

Alex:

jag tvivlar på det. Sängen jag provade dem på var iofs en 180-säng, men på IKEA rekommenderar de mittstolpe/sängram även på 160-säng.

Alternativet, som vi funderade på, var att köpa två 80-sängar och sätta ihop dem ordentligt i mitten och ha benen i huvudändan kvar på nåt sätt. Men vi bestämde oss till slut för att inte ha sängskåp utan att ha sängen i vardagsrummet. I ettan. Skönt att ha flyttat till större!

har du kollat sängskåp på Blocket? Om det är funktionen du är ute efter så duger ju vikbenen, men om det är det snygga, praktiska och förvaringsmässiga du vill ha så är nog sängskåp bättre, trots kostnaden. Exempelvis funderade vi mycket över hur fasen täcken och liknande skulle sitta fast när man fällde upp sängen. Vi kom fram till att man får ta av allt och lägga i nån stor förvaringsgrej istället och då tappar man en del av bekvämligheten - måste bädda varje kväll.

• Clio

Vet att de byggt många olika sorters sängskåp i alla de olika inredningsprogrammen i tv. Sök på deras olika sidor så kancke du hittar lite inspiration annars.

• DarkLink

jag har byggt en sån själv. just sådana sängben. 160-säng från ikea. lite billybokhyllor, en lack tv-hylla och en stor tavla som döljer sängen när den är uppfälld. Lite svårt att förklara, men det funkar alldeles utmärkt utan ben under i mitten.
    och just det, jag har satt två handtag på långsidan av sängramen, så jag lättare kan kan lyfta och släppa ner den...

• DarkLink

*fnissar*
    det är jättelätt ju :)

min ser ut så här lite noggrannare förklarat:

huvudändan är mot en väg och långsidan på sängen är mot en annan vägg (den står i ett hörn alltså)

sängen är 160 cm (ikea sultan, gammal hederlig, med sådanna fällben som nämns ovan)

Vid huvudändan har jag placerat 4 st höga billybokhyllor (40 cm +80 cm med vitrindörrar i mitten + 40 cm) Vitrindörren kan man sedan luta huvudet mot när man t.ex. läser. I 40 cm delarna har jag monterat i belysning = läslampor.

Längst långsidan så fälls sängen upp. Jag har monterat den så att den fälls upp "liggande" för det är lättare att hantera än om den ska upp 2 meter i luften. Nu blir den ca 165 cm hög uppfälld. För att underlätta upp/nerfällnad har jag skruvat fast två rejäla kökshandtag längst långsidan på sängen.

Ovanför den har jag monterat en lackhylla.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00045560
    Min är lite längre än den dom säljer nu på ikea, nämligen 210 cm.

Men höjden på lackhyllan och höjden på billyhyllorna är samma. Och då blir det exakt så mycket plats kvar att sängen kan tippas in under lackhyllan och handtagen får plats :)

Och sen häftar man bara på något snyggt tyg eller snygg tavla på undersidan av sängen, smackar på några lampor ovanför, på lackhyllan, som tavelbelysning. Och lite lister runtom. Så är det klart :)

Okej, det låter skitkrångligt när jag läser det nu, men det var inte så omständigt. Det enda man ska tänka på är ju att benen ska kunna fällas in och ut även om man börjar meckla med lister och så runt tavlan.

Svar på tråden Jag vill ha ett sängskåp men dom är sååå dyra