• dolce eye

Blutsaft, kan man dricka det som gravid?

Hade lågt blodvärde igår när jag var hos bm, låg på knappt 110. Så jag blev rekomenderad att äta Niferex... men så efter att jag läsa lite här att så många mår illa och spyr (har kräkfobi) och blir så dålig i magen vilket jag redan är pga av magkatarr så känner jag att jag inte riktigt "vågar" ta dem. Men minns att när jag hade mens då jag förlorade mycket blod drack blutsaft.... Kan man göra det nu när man är gravid eller bör man rådfråga med en barnmorska först?

• Svar på tråden Blutsaft, kan man dricka det som gravid?
  • raspberryrevolution

Det går bra att dricka blutstaft, det har jag gjort... följ rekommendationerna på flaskan bara.

• blonde redhead

Blutsaft går jätte bra att dricka!

• dolce eye

raspberryrevuolution; Okej... men bör man bara ta det som ett extra tillskott eller? Innehåller det mycket järn?

• polaris

Blutsaft innehåller inte i närheten av den mängd som finns i Niferex men allt tillskott är väl bra.

• listo

Blutsaft är helt okej även för gravida. Men det finns även andra järntabletter, det är inte säkert att Blutsaft räcker för att hålla uppe Hb.

Det är väldigt olika hur man reagerar på järntabletter, de flesta blir bara lite dåliga i magen (hård eller lös), men en del börjar må illa.
    Niferex innehåller 100 mg järn/kapsel. Sedan finns också Duroferon som innehåller lika mycket. Det är ganska vanligt att man reagerar olika på dessa två trots att de innehåller samma järnmängd.

Sedan finns Erco-Fer, med 60 mg järn/tablett. Mindre järnmängd ger oftast mindre risk för biverkningar, så det kan vara värt att testa.

Och till slut finns även HemoFer, som innehåller en annan sorts järn än de tidigare nämnda. HemoFer brukar vara väldigt skonsamt för magen, och innehåller en järntyp som lättare tas upp av kroppen.

Alla varianterna finns på Apoteket.

• Brusan

Det står på hur mkt järn det innehåller. Till mig sa de vid förra graviditeten att det inte heller var farligt att ta mer än vad det står på flaskan (det innehåller ej så mkt järn som tex niferex). Annars finnas andra tabletter som heter Hemofer och dem mår man ofta inte lika illa av för de innehåller en annan typ av järn. Kolla på apoteket.

• dolce eye

Listo; Jo jag vet det där är ju så olika hur man reageran men blir ju klart lite orolig när jag läser att andra mår så dåligt av dem... :S Har dock aldrig tidigare reagerat på någon medicin som jag ätit under mitt liv, har också sluppit illamåendet (är i v 13 nu) Så jag vet inte...

Kanske skulle vara bättre att testa de som är 60mg?! Och se hur det fungerar eller kanske testa den där Hemofer.... Annars är det väl bara att med försöka äta så järnrik mat som möjligt.
    Tack för all hjälp!!

Brusan; Okej.. tack så mycket!

• StefansÄrta

En annan sak man skall tänka på när man tar järntabletter/blutsaft är vad man ätit 2 timmar före... Mjölkprodukter tar till exempel bort effekten av järntabletten. C-vitamin gör att kroppen tar åt sig. Så... en tablett och en apelsin är bra, medan en tablett och ett glas mjölk är dåligt...

• Yopa

Jag drack blutsaft fram tills förra veckan men när jag kollade mitt järnvärde så var det katastrof ändå... så nu har jag börjat äta Niferex och det funkar ganska bra med magen. Har hört andra som sagt att blutsaft inte räcker till när järnvärdet väl börjat sjunka.. funkar nog mest som komplement till mat liksom.

• Skogsflikkan

blutsaft är ju inte beräknat för att en gravid kvinna ska ta det. Även om det inte är skadligt. Jag tar det själv, då min mage inte pallar med några som helst järntabletter. Har testat dem alla under mina tidigare graviditeter.
    Men jag läste någonstans att man kan flerdubbla dosen. Men det ska jag låta vara osagt, för jag är ingen hälsovetare. Men du borde ju kunna fråga där man köper blutsaft.
    Jag tar blutsaft och så tar jag ett multivitamintillskott till det, så jag får i mig järn, men kanske inte i den mängd som bm rekomenderar.
    Har å andra sidan inte haft järnbrist under några av mina tidigare graviditeter, hb:t har legat högt trots att jag inte käkat järntabletter. Men jag testade då, och tog i förebyggnade syfte. Men eftersom magen min inte pallade med det, så slutade jag, slapp lyckligtvis järnbrist.

Vart virrigt det där, hoppas någon fick ut nåt av det...

Svar på tråden Blutsaft, kan man dricka det som gravid?