• vofflan

Har erat barn blivit skadat av studsmattan?

Hur gick det till? Vad hände?

Funderar på att köpa en men de verkar faliga.

• Svar på tråden Har erat barn blivit skadat av studsmattan?
  • Tjej 83

mitt kusinbarn på 4 år hoppade på den o bröt benet. gick gipsas, vet int eom de hade nät eller itne.
    en kompis höll på o bryta hela sig när han hoppade o kom fel o ramla på ryggen. farlig på vuxna med. men har du nät så är det ju bra. o uppsikt på dem när de hoppar..

o de är så grymt skoj o hoppa ...

för du menar la den stora blå?

• A d a N

Det finns ju skydd till dom, alltså nåt slags nät lr så.

Det bör alla ha!

ღ Min familj ღ
  • Nicke

Klart man ska ha nät.

och vadå uppsikt?
    Ska man fånga barnet i luften när det ramlar med huvudet före ner i marken? ;)

• jempagirl

Nej! inga skador, vi har ingen egen men funderar på att skaffa en, givetvis med skyddsnät isåfall.

• vofflan

Jag menar stora studsmattor,

Jag hörde att olykorna på studsmattor ökat med 1000 % ioförsig så har studsmattorna ökat ännu mer,

• vofflan

Sen tror jag att nätet är farligt för att då blir det en sport att studsa mot nätet, o sen slår de ihop huvudena när de hoppar 2 st,

• jempagirl

Jag tror att ungar skadar sig på något annat annars, ramlar ner ifrån träd, cyklar omkull, stukar foten på fotbollsplanen annas. Jar tror INTE att antalet skadade barn till akuten har ökat.

• Mira26

Min systers dotter bröt armen förra sommaren på deras matta.
    MED SKYDDSNÄT...

• Filur

Vi har haft en sedan förra sommaren, ännu har ingen olycka hänt. Vi har nät runt eftersom det känns mycket säkrare då.

• A d a N

vofflan:

Då tycker jag inte studsmatta är ett alternativ!

ღ Min familj ღ
  • vofflan

Nej men skador på studsmattor, o det är ju inte så konstigt efter som studsmattorna ökat jättemycket

• Mira26

Kan tillägga att vi har en på granntomten sedan 2 år tillbaks också med skyddsnät och där har aldrig hänt någon olycka.

• vofflan

Andan? vad menar du? om man inte har nät?

• A d a N

TS:

Om jag vore orolig för barnets hoppande med lr utan nät så skulle jag aldrig skaffa en.

ღ Min familj ღ
  • Nicke

Det tror jag.
    Ungarna slutar ju inte klättra i träd, cykla omkull eller stukar foten bara för att man har en studsmatta. Klart skadorna har ökat iom studsmattornas intåg. Att de ändå skadar sig tycker inte jag är något argument för att införa mer saker som de kan skada sig på. ;)
    Men, min åsikt är som den är och alla gör som de vill. Jag ser inte ned på folk heller. Obs obs.

jempagirl skrev 2007-05-10 12:53:54 följande:
    Jag tror att ungar skadar sig på något annat annars, ramlar ner ifrån träd, cyklar omkull, stukar foten på fotbollsplanen annas. Jar tror INTE att antalet skadade barn till akuten har ökat.
  • memlan

Har inte varit med om att barnen skadat sig. Nät ser jag som en självklarhet. Men man måste ju även se till att de bara hoppar EN i taget!

• jen82

Min dotters farmor och farfar har en stor studsmatta, men jag låter inte henne hoppa på den. Hon är 2,5 år. De har inget skyddsnät. Det som jag också tycker är läskigt - är att studsmattan är så hög att små barn går rakt under den. Tänk om de skulle få för sig att springa in under när någon hoppar...så min dotter får inte vara i närheten när kusinen hoppar.

Min lillebror på 8 år, föll av en sådan studsmatta nu i år. Han landade på huvudet. Han tog inte för sig och hamnade i singel. Halva studsmattan stod på gräs och halva på singel. Han hade tur och fick bara en lätt hjärnskakning.

• Filifjonkan1

min sambos brorson bröt ena benet och en arm förra året på en sånn där stor blå studsmatta...jag rekomenderar att ha nät runt om.

• Thats me

har en studsmatta till mina ungar o här har det ldrig hänt något, ha haft de i 3 år nu..

Jag glömmer aldrig ett ansikte, men i ditt fall kan jag vara beredd på att göra ett undantag..
  • teha

Vi har nyss skaffat en. Dottern blir 4 nu den 20:e och hon har fått hoppat sedan hon var 3 år på en sån matta. Vi köpte självklart skyddsnät till, tycker det är en självklarhet att ha skydd runtom. Här hemma har vi en del regler och det har inte varit några problem för någon av barnen som är här eller framförallt dottern att följa:

* De får bara hoppa 2 st i taget (beror ju lite på vad det är för barn okså, är det lite äldre barn här med dottern får hon inte hoppa tillsammans med dom utan måste hoppa själv.
    * Ingen får vara under studsmattan, spelar ingen roll om någon hoppar eller inte. Under studsmattan ska ingen vara alls.
    * Hoppar de 2 st, får de inte hoppa om någon ligger eller sitter ner på mattan.
    * De får inte hoppa mot nätet och de får inte stå och klättra mot nätet
    * De får inte heller ha en massa saker inne på studsmattan som de kan hoppa och slå sig på.
    * Ingen hoppning när det har regnat och mattan fortfarande är lite blöt.

Svar på tråden Har erat barn blivit skadat av studsmattan?