• sophia77

Arbetslös student, kan jag få ersättning?

Hej.
    Jag tar min examen i vår och böjar mitt nya jobb först i mitten av aug. Jag har varit med i facket man ingen a-kassa.
    Kan jag få några pengar överhuvudtaget?
    Vet att det för många år sedan fanns KAS (tror jag det hette?)-pengar men hur är det nu?
    Vår nya regering har kanske ändrat om en del?

Var vänder man sig först?
    Försäkringskassan eller AMS eller???

Oj, vad dålig man är på detta...

• Svar på tråden Arbetslös student, kan jag få ersättning?
  • timberhochmandie

Studerandevillkoret är borttaget ur A-kassan, det stämmer. Du kan inte hitta något sista minuten-sommarjobb?

• raspberryrevolution

Du måste anmäla dig som arbetslös dagen efter du tagit examen. Sen hur ersättningen funkar vet jag inte, tror man har några karensdagar innan man kan få lägsta ersättningen. Ring ams!

• MrsNelson

skriv in dig på arbetsförmedlingen första dagen efter att skolan är slut, du måste gå dit!! kas finns inte längre, studerandevillkoret har dom tagit bort! Vet inte om det finns något nytt, hör med af!
    Fk förstår jag inte varför du skulle vända dig till??

• MrsNelson

du kan ringa ams kundtjänst!! 0771-416 416

• timberhochmandie

Redan innan studerandevillkoret slopades var det tre månaders karens...

• MrsNelson

eller det kanske är 020....

• MrsNelson

ja just det det var det ju...tre månader ja!

• Millsan

eftersom du inte varit med i akassan så kan du anmäla dig till alfakassa, de kan dom på ams hjälpa dig med.. Lycka till

• MiaB72

Alfa-kassan har samma regler som alla andra a-kassor och eftersom de har tagit bort studerande villkoret så finns det ingen ersättning för dig att få från någon a-kassa - om du inte arbetat innan du började studera och det är mindre än 5 år sedan.

Svar på tråden Arbetslös student, kan jag få ersättning?