Har en bra relation till min mans ex. De först tre åren pratade vi inte alls med varandra (det var min man som lämnade...) men de senaste nio åren har fungerat jättebra! Hon t o m sa på dagis och till andra vuxna att hon hellre pratade med mig än med maken (när deras barn var yngre) och i dag brukar hon säga att hennes barn har tre föräldrar (intressant nog exkluderar hon sin egen sambo där, med vilken hon har sina två yngsta barn...).
Vi har inte alls samma kynne och resonerar rätt olika om många saker, men vi respekterar varandra och jag tror att vi båda ser den större nyttan av att vara sams än osams. För barnens skull. Vi har gjort grejer ihop med barnen, bara hon och jag och jag tror att det har varit guld värt för dem - att slippa lojalitetskonflikten... Hennes två yngsta barn är tre och sex, "mina" är två och fem och de äldre tjejerna brukar leka med varandra, hemma hos dem eller oss. De tycker att det är jätteroligt att deras storasyster är deras gemensamma, även om de själva inte är syskon - för då känner de sig som syskon...
Väldigt praktiskt också att vara kompisar när det har gällt t ex de äldre barnens konfirmation o s v. Särskilt för barnen...
Jag skiter fullständigt i (känslomässigt) att min man har delat liv, säng och har barn med henne. I dag är han ju min man. Och utan deras "förening" hade jag inte fått deras fina ungar i mitt liv och mina barn hade inte haft storebröder och storasyster i sitt liv. Vilken förlust det hade varit, när jag ser hur mycket de betyder för dem i dag!
Jag förstår att detta "drömläge Plan B" inte funkar för alla, eftersom jag ju ser att det förhåller sig så, men jag önskar att föräldrar som går skilda vägar kunde fokusera mer på att älska sina barn mer än de hatar exen...