• abovo

De barn som får ont vid tandsprickning

Min son har ont när han får sina tänder. Han är gnällig trött och säger Aj! och pekar på kinden. Tror att det är de inre kindtänderna som är på väg att komma, han har redan de fyra främre kindtänderna. När han fick dem hade han också besvär.
    Min son är nu 18 månader och har 12 tänder plus att två hörntänder jst tittat fram.

Nu är jag nyfiken på ni andra som har barn som får ont vid tandsprickning. Får de ont just när tanden kommer fram, eller är det som det verkar vara för min son, så att de har ont ett tag innan tanden "bryter igenom"?

Jag ger flytande alvedon när han har som ondast. Ibland blandat med grädde eftersom det ska vara ett bättre upptag genom munslemhinnan då. Ibland får han en isbit att suga på. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden De barn som får ont vid tandsprickning
  • Linnpinn

Hos oss är det precis som du beskriver. Vår kille verkar inte ha särskilt ont när tänderna bryter igenom tandköttet. Utan det gör ont innan, när dom växer fram och ligger som bulor under tandköttet. Antar att det spänner och ömmar i tandköttet då men när det brutit igenom så släpper trycket.
    För att lindra vill vår kille dricka kallt vatten hela tiden. Han suger på sin vattenflaska konstant och vi byter vatten ofta så det är riktigt kallt.

• snirkan

Hej hej.

Min pojk är 19 månader nu, och han har precis fått dom två "vampyrtänderna" i nedre delen. Han började gnälla, få ont och dregla för nästan 2 månader sedan. Nu har det äntligen gått över. Så han har ont väldigt länge, fast jag upplever att denna gången har tagit extra lång tid, men han har alltid haft ont några veckor innan tanden äntligen tittar fram, då brukar han lugna sig.

Ett tips är att ta lite flytande alvedon på fingret, och gno in just där tanden kommer, funkar lite grann som lokalbedövning, har funkat bra på min son.

• hampus04

Min son älskade när tänderna kom och gå bita/suga på tandborsten. Blandade tandkräm och flytande alvedon funkade perfekt för honom.

• Malin 1971

Ja likadant är det här. Speciellt nu när tand nr 9 kom som sitter lite längre in i munnen. Han vaknade på nätterna och var jätteledsen och grät och gick inte att trösta. Till slut fick han panodil och då lugnade han ner sig. Sedan fick han även feber och först trodde vi att det berodde på hans förkylning som var på gång. Vi skulle även åka in och kolla hans öron, men då fick vi se att det var en tand som precis hade trängt igenom tandköttet. Efter det har an mått hur bra som helst igen.

• VildaVackraVilja

Nu är min son visserligen bara 4,5 månad men han har fått sin första tand och fler är på gång. Han har jätte ont emellanåt och blir väldigt gnällig och det är nu innan de bryter igenom.

Jag brukar smörja på lite flytande alvedon på tandköttet men när det är som värst får han en dos alvedon.
    Annars brukar jag klia lite försiktigt med hans tandborste, det tycker han är skönt.

• abovo

Jätteintressant att läsa! Och så bra tips! Det är så synd om våra små när de har ont, oftast kan de ju inte tala om det för oss heller!

• abovo

Fler som vill dela med sig av era erfarenheter?

• TyraMyran06

Min dotter har bara hunnit fått 2 tänder men hade jätte ont innan de "sprack upp".(fick dem vid 8 mån) Fick rådet av en kompis att ge ipren istället för alvedon för att ipren har en antiinflamatorisk verkan. Jag tyckte att iprenet fungerade bättre än alvedonet som knappast hjälpt alls, hon kunde iallafall få sova lite bättre en stund

• abovo

Trodde inte att man skulle ge ipren till barn under ett år? Men jag har säkert fel. Kommer inte ihåg hur det var med det där.

• TyraMyran06

Tror det står från 7 månader på paketet och det var sjukvårds upplysningen som rekomenderade till min kompis och jag frågade apoteket när jag införskaffade iprenet, så det ska nog inte vara några problem att använda i lagom mängd

Svar på tråden De barn som får ont vid tandsprickning