• mojsig

Någon som har erfarenhet av att ta bort mögel?

Vi kommer antagligen köpa ett hus här snart. Men när vi besiktade det i går så upptäcktes det mögel. Då förra ägaren lagt plastmatta dirket på betonggolvet (?) och satt furupanel direkt på betongen i ett annat rum. Så nu vill jag gärna ha era bästa tips om hur man får bort skiten? vad ska man använda för medel?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att ta bort mögel?
  • Bondbruden

Det är inte en helt enkel fråga.

Dels handlar det ju om att sanera, då finns det ett antal sanerignsvätskor tillgängliga (enda namnet jag kommer på just nu är Boracol)

Men sedan handlar det ju om hur man ska göra en ny konstruktion på ett säkert sätt.

Hur är det löst i resten av huset?

• Venusmannen

Det är ju inte säkert att det är så illa. I ert läge skulle jag nog ta hjälp av en fackman (typ Anticimex) för en riktig bedömning.

Det kan ju mycket väl vara så att om ni tar bort plastmattan och panelen och vädrar ut ordentligt i kombination med en avfuktare löser problemen. Kanske måste golvet slipas rent fysiskt för att få bort ett för dåligt ytskikt. Detta är ju omöjligt att bedöma på distans.

Kanske behöver husets dränering också ses över så att den är okej.

• Venusmannen

Av ett annat inlägg Ts gjort så tolkar jag det som att vi pratar om en källare. Inte ett helt hus.

• mojsig

Jo, mkt riktigt så är det i en källare, glömde skriva det. Eftersom det är i betongen borde det väl bara vara att tvätta bort, vädra osv..? Dränera kommer vi också göra, antagligen i höst eller nästa vår/sommar.

• Venusmannen

Det kan ju vara så att mögel och golvlimmet under plastmattan har reagerat och sitter fast ytligt i golvet. Men det kan åtgärdas ganska enkelt genom att man hyr en större rondellslip med kraftiga slipskivor under.

• Vickyb

klorin

ღ Stolt och lycklig mamma till lilla Linnéa och hennes syskon som är beräknat till 070726ღ
  • Misfits

jag skulle av erfarenhet (inte egen men många bekantas) fly fältet direkt om det står fukt/mögelskador i besitnigsprotokollet när man ser på hus...

• Vickyb
    Venusmannen skrev 2007-05-11 09:54:27 följande:
    Nej, inte klorin!Den lukten får man inte bort..
    asså nehe.. Ren gissning bara!
    ღ Stolt och lycklig mamma till lilla Linnéa och hennes syskon som är beräknat till 070726ღ
  • mojsig
    Misfits skrev 2007-05-11 09:56:20 följande:
    jag skulle av erfarenhet (inte egen men många bekantas) fly fältet direkt om det står fukt/mögelskador i besitnigsprotokollet när man ser på hus...
    vi kommer få huset väldigt billgt + att när vi kikade på huset kändes det bara så rätt. Får man bara bort möglet och dränerar sen så är det ingen fara
  • Misfits
    mojsig skrev 2007-05-11 10:08:11 följande:
    vi kommer få huset väldigt billgt + att när vi kikade på huset kändes det bara så rätt. Får man bara bort möglet och dränerar sen så är det ingen fara
    Nå ni gör ju som ni vill. Är ni helt säkra på att det inte är några andra fel som fuktskador. De som bodde där innan verkar ha varit jubelidioter så tänk på att det även kan finnas dolda fel.

Ett par bekant köpte ett hus här nyligen, det var ju "bara" lite fukt på två bräden ute vid väggen sa mäklaren efter fuktprotokollet, när de köpthuset och skulle åtgärda dessa två bräden var hela väggen genomsur nästan enda in i innerväggen . De fick som tur var rätt och pengarna tillbaka.

Ett annat par som köpte hus så hette det att det inte var nåt problem med mögel eller fukt alls, De skulle riva en vägg i köket. De har aldrig sett så mycket mögel innan i sitt liv .

Så finns det redan synligt mögel skulle jag vara försiktig. Man vet aldrig vad som gömmer sig i resten av huset,

men som sagt gör som ni vill.
  • mojsig

Jo, men betong är ju faktiskt det bästa stället mögel kan sätta sig på. Det är ju mycket värre om det sätter sig i trä. Det är ju bara att hålla tummana så vi slipper hitta fler fel på huset sen.

• Bondbruden

Ja, det är faktiskt en väldig skillnad om det är mögel under dåliga konstruktioner i en betongkällare, där ska man ju ändå inte bo! Det är lite värre om det är öppen trapp mellan källaren och övervåningen, för då kan man inte stänga in dålig lukt mm utan måsta åtgärda allt dåligt med en gång för att inte bli sjuk.

Kom förresten ihåg namnet på ett annat medel som jag har tänkt använda i vår egen källare med liknande problem som TS' nämligen Virkon. Det används av endel saneringsfirmor för att sanera betongplattor av äldre riskkonstrukton.

• Venusmannen

Nyttigt är ju självfallet inte mögel (utom i ost då ) men livsfarligt är det nog inte heller. Har en släkting som för ett tag sedan i samband med ett golvbyte upptäckte kraftigt med mögel, som troligen varit där sedan huset byggdes för drygt 30 år sedan. Och ingen har blivit sjuk eller fått några andra besvär typ allergier under denna period.

• Bondbruden

Venusmannen, är det till mig du riktar kommentaren om reklam?

Isf undrar jag varför det är ok för dig att nämna Anticimex, men inte ok för mig att nämna två konkurrerande fabrikat av mögelbekämpare (Boracol och Virkon).

• Venusmannen

Bondbruden,
    Nej, det var till ett inlägg som tydligen är borta nu..
    (Jag anmälde inte..)

• Bondbruden

ok, då förstår jag, jag såg inget reklaminlägg, så jag trodde du menade mig...

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att ta bort mögel?