• Metropolis Diana

Hur mycket blir 330gram foder i dl?

Precis som rubriken, vår hund ska enligt etiketten ha 300-350 gram torrfoder per dag. Vad blir det i dl? Jag kan inte väga fodret här hemma, har ingen sådan våg.

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Hur mycket blir 330gram foder i dl?
  • Pochahontas

Beror ju på vad dom väger, liksom...

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • Indah

Vilket märke är det? Det kanske då står på fodrets hemsida hur mycket 1 dl foder väger. Som Pochahontas skriver, beror ju på vad fodret väger.

Har du förresten kollat på förpackningen? På tex vetemjöl står det att 1 dl är ca 60 gram, socker är 1 dl 88 gram.

• flixflax

Där du handlar fodret skall du kunna få en mugg där mäter man rätt gram i dl form.

• Dorjee

ja du, det går ju inte att svara på sådär på rak arm. beror ju som sagt på vad de har för storlek. det kanske står på påsen hur mycket det är och så kan du mäta upp det i volym? vanliga hinkar är ofta 12 l, sedan ä'r det bara att sätta igång och räkna om. annars får du nog gå hem till någon och väga

• Metropolis Diana

Det står inte på påsen hur man omvandlar det.

Nej dom hade ingen sådan burk till det fodret i butiken.

Det är normala bitar.

Ska kolla deras hemsida.

• Metropolis Diana

Det står inget på deras hemsida.

Någon som har fler tips?

• Irre

Tog och kollade med de 3 olika matsorterna vi har här hemma just nu. Och det blev mellan 8 och 9½ dl. Men det beror ju som sagt på vikten och storleken på maten.

• Irre

Glömde säga att jag tog 350 gr :)

• helle83

vi fick en plast"skål" med när vi köpte foder där står fodersort och hur många gram det är upp till olika strecken..... fick den tillsammans med royalcanin foder till katter, kolla med djuraffärer dom har sådana

Tottan du är mitt allt
  • Metropolis Diana

Jomen de är som sagt till specialla foder, men man får ju fram på ett ungefär ändå.

Irre: Då ska vår hund kanske ha en 7-8 dl kanske? Det är ett högenergifoder och hon ska inte ha för mycket av det egentligen eftersom inte arbetar nu. Men vi valde det för de i affären sa att det är nog det en hund gillar mest....Vår hund är extremt kräsen! En schäfer tik....

• Metropolis Diana

PÅ paketet stod det för hundar som väger 30-35 kg 300-350 gram. Vår hund väger ca 33kg.

• Irre

Ge henne då 7-8 dl per dag tills du har möjlighet att kolla exakt hur mycket hon ska ha :)

• helle83

ja jag menar bara att den sorten har kanske nån sån skål

Tottan du är mitt allt
  • Metropolis Diana

Irre: Tack för din hjälp! :) Bra att veta att hon inte skulle ha som av det fodret innan 10 dl om dagen...

• Irre

Varsågod :)
    Har själv en labradortik som vi trott varit kräsen. Men det verkar vara som hon är lite allergisk. Så det är därför vi har lite olika foder hemma. Hoppas bara hon tål det senaste som vi fick i förrgår.

• Metropolis Diana

Vi har också tre olika hemma, vi har testat Royal Canin, Halla och nu kör vi med Precept.

• Metropolis Diana

melonpuss: Oj vad bra att du hade samma. Då ska vår tik inte ha mer än 6 dl med andra ord.

Svar på tråden Hur mycket blir 330gram foder i dl?