• Mysgos

Från svårt att få barn med BF i juli/aug 2007 - del 3

Det känns helt fantastiskt, men det är faktiskt dags för vår 3:e tråd.
    En tråd där det kommer hända en hel del spännande saker.
    Allt ifrån roliga bebis inköp, bebissparkar och volter, jobbiga dagar, härliga dagar, krämpor och elände, ljuvligheter och framför allt kommer trådens första bebisar att födas.
    ÄNTLIGEN!!
    Som vi har kämpat och längtat.

Här kommer länken till vår första "kalendertråd".

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m15106295.html

och här kommer länken till vår andra "kalendertråd"
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m18006902.html

Här kommer länken till vår 1:a listtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m14290469.html

och här kommer länken till vår 2:a listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17297330.html

Och så lite bra sidor som vi dykt på under vår väg genom graviditeten:

Graviditeten vecka för vecka:
    www.vardguiden.se/PregnancyCalendar.asp

www.gravid.se har en liknande som också fungerar bättre än den på FL.
    En länk om förlossningssmärta:
    www.smarta.nu/AZTemplates/Page.aspx
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-28 21:01:48:
    Kalendertråd del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m21585245.html
  • Svar på tråden Från svårt att få barn med BF i juli/aug 2007 - del 3
  • Drew

Då är det väl lika bra att inviga tråden och lägga till den bland favoriterna. Som ni förstår blir det mycket städat....

• Singha01

Rajan...definitivt en plan. Varför vänta på nåt gott längre än nödvändigt.

mysgos..nackdelar med EDA. Ja, för det första tar den inte bort smärtan helt vilket vissa tycks tro. Den minskar smärtorna från värkarna men smärtorna i slidan och kring ändtarmen finns kvar lika intensiva som utan bedövning (enligt vår BM iallafall). EDAN får ofta värkarbetet att bli svagare vilket betyder att du istället måste få värkstimulerande dropp vilket i sig kan stressa barnet så till den milda grad att förlossningen slutar med sugklocka eller i värsta fall med snitt. EDAN kan göra så att krystvärkarna blir svagare vilket också drar ut på förlossningsarbetet och dessutom får många kvinnor svårigheter med att kissa och detta kan sitta kvar i flera dagar och betyda att du måste tappas med kateter. Du är inte lika rörlig under förlossningsarbetet eftersom du behöver vara kopplad till en CTG-apparat för att de ska kunna övervaka hur barnet mår av bedövningen eftersom ditt blodtryck som gärna sjunker av bedövningsmedlet. Du blir också kopplad till dropp för att blodvolymen ska hållas uppe. EDA fungerar dessutom inte på alla även om de flesta känner en god smärtlindring av det. För egen del känner jag också en viss skräck för att de ska in och gröta i ryggen på mig. Jag vet att sannolikheten för ett felstick och efterföljande problem med anledning av detta är minimala. Men får jag välja försöker jag nog klara mig så länge jag kan utan om det mot förmodan inte blir planerat snitt eftersom jag då vill vara vaken. Även om långt ifrån alla drabbas av EDANS nackdelar får det i allafall mig att backa två steg innan jag ens överväger att de får ge mig detta.

*IVF-gravid V 33*
  • Trollie

Visst blev jag först....
    Och nu är jag mätt och belåten också, har ätit ungsrostade grönsaker och grillad kyckling, så himla smaskigt och ganska nyttigt !

• Singha01

trollie...låter gott med mat. Själv har jag vaknat för en kvart sedan. Skulle bara "vila" lite igen... . Vi ska dra igång grillen här hemma innan det börjar regna.

*IVF-gravid V 33*
  • Nena70

GRATTIS Rajan - verkligen jättefin lägenhet (påminner om vår lägenhet som vi hyr nu i planlösning, förutom att vår är uppdelad i två plan med sovrummen, badrummet och en "hörna" på övre våningen)!

Vad skönt att ni kommer att få mer pengar än beräknat, Malla.

Grattis på 5-årsdagen Jindo!

Här är det 22 grader varmt nu, och ska bli 25 grader som varmast - tror att jag måste sitta ute och äta lunch!

• syster anna

Nu har jag också hittat hit . Hade helt glömt bort att tråden går ut imöra.

• Postis

Råkade lägga mitt inlägg i gamla tråden innan jag såg att det startats en ny, så jag kopierade och lägger det här också.

TACK Trollie och Mysgos!

En stor tröstkram till dig Malla!

Rajan: GRATTIS!!! Åh vad roligt!!! Inte är du någon idiot, jag för min del är otroligt imponerad över vilka hutlösa priser en lägenhet kan komma upp i! Lantis som jag är så har jag bara ägt en bostadsrätt i hela mitt liv, och det var en trea på 75m2 som vi köpte för 20 000kr och sålde för 45 000kr

Stich: Grattis till ledigheten!

Syster Anna: Klokt att sjukskriva dig om du inte känner dig bra. Försök släppa det dåliga samvetet, DU och bebisen är viktigast!

Loobilo: Men jösses, hur kunde bm tycka att du skulle fortsätta jobba i ditt tillstånd?!? Himla tur att läkaren är desto klokare! Hur man klarar vardagen? Tja... Undviker allt som gör ont (så gott det nu går...), gör desto mer av sånt som känns bra (för mig är simning och LUGN cykling rena njutningen), vilar mycket, räknar ner dagarna tills det är över... Har du fått någon tens-apparat?

Jindo: Grattis till femårsdagen! Hoppas ni får det riktigt mysigt.

Visst var det någon/några här som använder sig av städhjälp? Jag har börjat fundera mer och mer på det, och sambon verkar också inse att det kanske inte vore helt fel för oss. Med tre hundar gror det igen fort som attan, och vi känner att vi hinner inte hålla efter så som vi skulle vilja, och med en bebis lär det ju bli ännu mindre tid över. Någon som vet vad det kostar? Hur är det med skatt och sånt på det nu, visst var det diskussioner om det (nej, jag hänger inte riktigt med i det politiska)? Hur får man tag på någon som kan göra jobbet?

Idag tog jag en lååång cykeltur med hundarna på fm medan det fortfarande var soligt, och det var så skönt. Sedan dammsög jag av lite lätt, trots att jag vet att jag får ont , och efter det blev det sängen i två timmar. Har fortfarande ont, men jag får skylla mig själv, blev bara så himla trött på all skit som dragits in, och sambon är på kurs ikväll så jag visste att han inte skulle hinna. Suck.

• Mysgos
    Vad kul att ni hittade hit igen!

Singah
    : Det var intressanta tankar ang. EDA och det  verkar som BM:arna har betydligt olika åsikter om huruvida den värkar och hur bra den är och biverkningar osv.
    Vad har du tänkt ta istället för EDA då?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Vecka 31 - IVF♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Från svårt att få barn med BF i juli/aug 2007 - del 3