Hur många kort får plats på ett 2GB minne?
Jag har precis skickat efter ett 2GB SD minne och började nu undra hur många bilder som får plats på ett sådant minne.
Vi har en kamera med 6,0 MP.
Jag har precis skickat efter ett 2GB SD minne och började nu undra hur många bilder som får plats på ett sådant minne.
Vi har en kamera med 6,0 MP.
Det beror på hur hög upplösning ni ställer in kameran på.
Vi har högsta upplösningen (tror jag) och 1GB minne och får in ca 550 kort.
Om du vet hur stora bildfilerna brukar bli är det bara att dividera 2GB med storleken på filen.
Har ni redan ett minneskort är det enkelt att räkna ut (nya minneskortets storlek/gamla minneskortets storlek)*(antalbilder som fick rum på det gamla minneskortet)
Självklart har TS den högsta upplösningen på sina bilder, nåt annat vore ju korkat...
Shamrock: varför skulle det vara korkat att inte ha högsta upplösningen?
Jag kör inte alltid på högsta i min kamera med 8 megapixlar. (EOS 350d)
Jag får plats med mer om jag kör på medel och det duger gott och väl.
Allt beror ju på vad man har för behov och krav...
Jag kör alltid med högsta upplösningen.
Jag kanske tillhör den korkade skaran, men om man inte tänker förstora sina kort OCH har ett liiitet minne så kanske man vill få plats med fler kort än 30. Korkat?????
Det där ser rätt ut. :)
Så då har vi ett kort som det får plats 1148 bilder och det mindre minnet som tar 147 bilder vilket totalt blir 1295 bilder.
Det borde räcka för en 22 dagars resa i USA hoppas jag
ja då köper man mer minne, är så väldigt billigt med minne och man kanske vill förstora korten någon gång i framtiden.
Mälarbo, Ja när minneskort kostar så lite som dom gör, så är det dumt. Du har ju mindre pixlar att arbeta med vid eventuell redigering i PS.
När vi köpte vår gamla digitalkamera 2005 betalade vi 800:- för ett 256 minne!
Nu kostar samma storlek endast 69 kronor!
Jag har ingen aaaaaning om vad minnen kostar, men det vi startade med i vår första kamera, innan vi köpte större minne, hade plats för SJU kort på högsta upplösningen.
Kändes inte så kul....
Minneskorten som följer med "på köpet" i billigare kameror brukar vara på mellan 16 - 128 mb. Man får plats med några få bilder alltså. Bara ett larvigt säljargument.