• oOmejaOo

Järnrik mat??

Tänkte att jag skulle börja äta bättre och då bla med järn i maten så jag slipper ta tabletterna.
    Skulle vilja ha tips på bra och järnrik mat, även annan nyttig mat som är bra för mig och barnet.

Vilka grönsaker, frukt är bra att äta?(vissa kanske är bättre än andra)
    Vill veta så mycket som möjligt.

~♥ vi ska bli tre ♥~
  • Svar på tråden Järnrik mat??
  • burtok

blåbär.... Jag hade det till gröten på morgonen.. Åt hanvregrynsgröt varje morgon under första graviditeten... lade djuptfrysta bär i skålen... hällde på den varma gröten... så tinade det i skålen... lite mjölk till... det var mums... men denna gång kan jag bara inte få ner gröten så det har jag skippat... äter mycket persilja och broccolli...

• Kickan 84

Messmör!

Ett litet pergomirakel! ♥ Jag ska bli pojkmamma ♥ BF 23/9 2007
  • Familjen Höög

ät c-vitamin efter alla måltider så får du upp järnvärdet. såsom apelsin eller apelsinjuice. jordgubbar innehåller både c-vitamin och järn. C-vitaminet gör så att kroppen tar upp järnet bättre ur maten. Jag äter alltid apelsin efter maten och har mkt bra järnvärden..

• Bellans mamma

Om man gillar blodpudding så innehåller det massor med järn

• Aleakim

grovt bröd och t.ex. leverpastej

• diadem

Man ska tänka på att inte äta kalciumrik kost då man ska försöka få i sig mer järn. Kalcium hämmar kroppens förmåga att tillgodose sig järnet. Om man t ex ska vara duktig och äta blodpudding, broccoli eller jordgubbar, ja nått med mkt järn ska man hoppa över kalcium i möjligaste mån, drick t ex inte ett glas mjölk till maten. Mjölken som också är nyttig är bättre att dricka mellan måltiderna.

Det bästa är att ta något som är rikt på c-vitamin till maten
    t ex en apelsin då c-vitamin istället stimulerar kroppens förmåga att tillgodose sig järnet.

• oOmejaOo

tack för alla bra tips!!

~♥ vi ska bli tre ♥~
Svar på tråden Järnrik mat??