• ElsaEbbesMamma

Förlåt!! Men, Enkel Smörgåstårta recept!!

Jag har sökt på FL o google.. Hittar mest bara avancerade tårtor, eller smörgåstårtor på italienskt vis... Vill bara ha ett enkelt recept.. Med färdiga bottnar man köper på ICA.. Räkor o ost osv som garnering..

Supertacksam!!

Elsa 060429 *mammas gosa* www.justfuckinggoogleit.com/
  • Svar på tråden Förlåt!! Men, Enkel Smörgåstårta recept!!
  • elia82

Ett tips är om du vill ha det riktigt enkelt så köp färdiga röror tex skagen o lägg mellan bottnarna. Kleta på majonäs o ganera med sånt du gillar. Väääälldigt enkelt!!

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • Carro W

Jag gillar ju blandade smörgåstårtor, alltså att blanda kött o fisk hej vilt men alla gillar inte det.

Jag tar t.ex.

- leverpastej utrört med lite grädde, smaksatt med bostongurka, kanske lite persilja
    - tonfiskröra (creme fraiche, purjolök, tonfisk såklart, kanske lite krossad ananas)
    - laxröra (mixar rökt lax med pepparrotsost o cremefraiche, smaksätt med extra pepparrot
    - skink och ost röra (blanda finhackad/strimlad skinka med creme fraiche o färskost)

Jag har aldrig majonnäs i, för fett o tungt.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • stekspaden

Hej

JAg brukar vispa 5 dl grädde
    och sen rör jag i:

½burk majonäs
    nätan en hel tub peparot
    5 kokta och hackade ägg
    ½ gurka i tärningar
    200-300 gr skinka i tärningar samma fyllning till all lagren och sen garnera med det man gillar

Kanon gott!!

Jag brukar göra av formfranska men det spelar nog ingen större roll vad man har för bröd, fyllningen räcker till en ganska stor tårta, 4*2½ formfranska och sen 4 högt....

hoppas det inte blev för krångligt.... lycka till!!

• ElsaEbbesMamma

Åh toppen!

Eli: Har aldrig tänkt på det förut! Smart! Det ska jag verkligen göra, använda färdiga röror! Iafl nu när jag aldrig gjort det förut o inte riktigt vet vad som är gott på!!

• BuoBä

Om man köper stora polarkakor och viker ut dem utan att bryta isär får man en snygg, rund smörgåstårta. Lite matigare än vitt bröd tycker jag.

• Jannamia

Kolla i min blogg, under "blandade recept"  Där finns ett par smörgåstårtor att välja på!

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • chacha

Man kan ju också baka ett eget bröd i en långpanna eller i en form med löstagbar kant och sen skära i skivor. det blir betydligt billigare. det som tar tid är ju jäsningen, men sen kan man ju kompensera det billiga brödet med färdigköpta röror....

• ElsaEbbesMamma

Halloj! Gjorde en smörgåstårta...blandade med färdiga röror, oså og jag leverpastej, utrörd med grädde o bostongurka. Supergott blev det!
    Tack för all hjälp!!!

• Carro W

Jag blev inspirerad av den här tråden så jag gjorde också smörgåstårta i helgen. Gud vad gott det är

• ElsaEbbesMamma

Carro: Va bra att jag kan inspirera någon!! Hur gott som helst! Trodde att det skulle bli över till dan efter eller på kvällen.. För vi var tre på en mindre smörgåstårta.. Men, svärmor åt ju upp halva hon själv!!

• Carro W

Hehe ja men det var väl gott betyg

Vi åt i fredagskväll, lördag lunch och det blev t.o.m. en bit igår också. Tur för jag var lite bakfull, smörgåstårta rekommenderas då

Jag hade detta i
    - leverpastej med hackad ättiksgurka (bostongurkan var slut) och creme fraiche
    - tonfisk, purjolök, senap, creme fraiche
    - skinka, pepparrotsost, creme fraiche

Dekorerade med skinka, ost, räkor, majonnäs (men bara liiiite på räkorna), sallad, gurka, tomat, avocado.

• ElsaEbbesMamma

Åh! Jo, kan tänka mig att det blev bra bakismat!! Mums!
    Är så sugen på smörgåstårta igen! Har massa tillbehör kvar...

Jag köpte bara en burk med skagenröra. Så jag hade i:

-Skagenröra
    -leverpastej utrört med grädde o bostongurka.
    -skagenröra

Sen hade jag hackad sallad, skinka, ost, majonnäs, räkor, gurka, tomat på..

Svar på tråden Förlåt!! Men, Enkel Smörgåstårta recept!!