• Eli06

Sluta med napp 7-9 månader?

Jag har hört så mkt om att barnet kommer i en separationsångest fas när de är mellan 7-9 månader!

Är det någon som låtit barnet sluta med napp under denna ålder eller är det absolut förbjudet?? Skulle barnet må jättedåligt eller hur är det?

Vi vill gärna att vår son ska sluta med nappen eftersom han sover så oroligt och inte kan somna om utan napp! Är det dumt att sluta nu, måste vi vänta i 2-3 månader till innan vi slutar eftersom han är precis 7 månader nu?

Några tips, idéer eller tankar?

• Svar på tråden Sluta med napp 7-9 månader?
  • Eja

personligen skulle jag inte sluta med nappen, tanken jag får är varför man ens har börjat och sedan har de ju ett medfött sugbehov fram till 1 år . att suga innebär för de flesta barn trygghet... nä jag skulle hjälpa honom med att stoppa in nappen igen istället.... kan inte dröja länge förräns han kan stoppa den i munnen själv...

min 8½ månads kille sköter nappen helt själv nu...

Amanda -04 *** Elias -06
  • Eli06

eja: vår son kan stoppa in nappen själv på dan men inte på natten. vi hjälper honom gärna att stoppa in den i munnen under natten, det är inte det! utan grejen är den att jag tror att han skulle kunna finna nåt annat som är minst lika mkt trygghet i, t ex hans snuttefilt som han jämt har när han sover och gärna suger o snuttar på också!!

vi började för att han inte kunde amma och på så sätt inte fick sugbehovet tillfredsställt på samma sätt som de kan få när de ammar!!

någon mer som har nåt förslag?

• Eja

alltså.. är det bättre att ha suger påen filt ´än en napp..? om problemet inte ligger i att ni hjälper honom på natten.... jag menar inget illa, vill bara förstå vad du menar..

Amanda -04 *** Elias -06
  • Eli06

nä det var inte så jag menade. det jag menar är att OM ett barn verkligen har ett stort behov av att ha napp när de är 7-8 månader så hjälper vi ju honom givetvis att sätta in nappen eftersom vi vill det som är bäst för honom!

MEN om barn INTE har just ett stort sugbehov utan bara egentligen behöver tryggheten av NÅGOT (förutom föräldrarna då )så kan han ju lika gärna finna den tryggheten i sin snuttefilt (det finns ju t ex flera sömn "metoder" som går ut på det...)

Jag vill t ex inte att han ska få fel på tänder eller liknande för att han har napp om det är så att de inte egentligen "behöver" nappen efter en viss ålder!

Hoppas du förstår bättre vad jag menar...

• bambigirl

Prova och se hur det går. Vi tog bort dne när han var 5 månader och det gick ganska bra, men efter en vecka märkte jag att han fortfarande sökte med munnen innan han somnade och gav då tillbaka nappen. Nu har vi nästan slutat igen, han är snart 10 månader. Oftast söker han inte efter den alls och verkar inte ha behov av den alls. Men ett par gånger i veckan när han har svårt att somna och jag märker att hanv ill ha den så får han den...

• Eli06

bambigirl: tack ska testa då... men de blir inte förvirrade om man först tar bort den och sen ändrar sig?

• Eja

vill bara tillägga att napparna är så bra anatomiskt utformade att de inte skadar tänderna nämnvärt... bör dock längst anvädas till 3 års ålder..

Amanda -04 *** Elias -06
  • bambigirl

Inget som jag märkt av alls. Men det beror ju kanske på hur ofta hon har napp. Min son har haft den när han ska sova och aldrig annars. Och även då har han spottat ut dne ganska fort.

• Eli06

ok för jag fick höra från en tandläkare, genom en kompis, att om barnet SOVER med nappen i så kan det skada tänderna, alltså att de inte spottar ut nappen när de somnat. vår son sover mestadels med nappen i hela tiden, då därför blir jag lite orolig ...

Svar på tråden Sluta med napp 7-9 månader?