• Wildis81

Ketoner i urin?? betyder??

Jag var hos gyn förra veckan för att jag mådde illa av min graviditet, det visade sig att jag hade ketoner i urinen. Enligt dom betydde det att jag inte får i mig den näring jag behöver inget värre allså. Det var prat på att lägga in mig men det blev inte så utan jag blev hemskickad med ett recept på medicin som ska hjälpa mot illamående (lergigan). Nu hörde jag av en distriktssköterska att det kan vara fara för mig och barnet och att man ska få behandling för detta. Men det borde väl dom på kvinnokliniken säga?? Dom skickade ju bara hem mig, fick endast 1 vecka sjukskrivning för mitt illamående, då kan det väl inte va så farligt?? men man undrar ju. Är det någon som vet nåt om detta??
    (är i vecka 9)

• Svar på tråden Ketoner i urin?? betyder??
  • Lyxmorsan

Ketoner kommer från när kroppen svälter (restprodukt av fett?förbränning). Men det måste ju inte betyda omedelbar fara om man börjar få i sig mer mat igen, men fortsätta man att svälta så tar ju kroppen av sina egna reserver även i fortsättningen. Jag skulle tro på obstetrikern mer än på BM faktiskt.

/\*Predikaren3*/\
  • jezzzica

ketoner är slaggprodukter som bildas när kroppen går på svält. Antagligen har du inte fått i dig tillräckligt med energi nu när du mår illa. Det är inte farligt för barnet utan det är mest jobbigt för dig (klart det är farligt i slutändan men inte till en början) Den enda behandligen man kan få är att du börjar äta! Hoppas tabletterna mot illamåendet hjälper. Finns det ingen mat du kan äta?

♥Elliot♥
  • Trossens mamma

Jag hade det engång med Alvin .... Hon frågade om jag druckit lite den dagen vilket jag hade. Kanske du inte druckit så mkt fu heller den dagen?

Mamma till Lova och Alvin
  • Wildis81

Okej... jag får i mig mer än när jag var gravi med min dotter förra gången konstigt nog. Jag äter fil, knäckebröd m.m. men kanske inte riktigt lagad mat för det klarar jag inte av... men i blnad får jag i mig en liten mängd. Tyvärr har ju inte medicinen hjälp utan gjort mig tröttare =( tack för svaren!

• Wildis81

Trossens mamma:
    Dom frågade mig oxå det, och det kan nog stämma att jag inte dricker tillräckligt och speciellt då när jag var där...

• Lyxmorsan

obstetriker-"kvinno"läkare dvs gynekolog eller förlossningsläkare

/\*Predikaren3*/\
  • Filuria

jag skulle lita på gynekologen på kk. de har att göra med sånt hela tiden. att du har ketoner i urinen visar på att din kropp gör av med mer än den får in. dvs att du svälter pga att du kräks för mycket eller inte får i dig. men jag tror inte det är ngn fara. jag vet att man på gyn använder lergigan mot svårt graviditetsillamående. det där borde inte distriktssköterskan lägga sig i, hon har inte den utbildningen på just det området! jag mådde illa hela min graviditet och är själv kärnfrisk och likaså min dotter! för de flesta går det över efter några veckor ju. mår du sämre får du söka på gyn igen tycker jag.

• Trossens mamma
    Wildis81 skrev 2007-05-10 22:22:22 följande:
    Trossens mamma:Dom frågade mig oxå det, och det kan nog stämma att jag inte dricker tillräckligt och speciellt då när jag var där...
    mycket möjligt att du får dricka lite mer av nåt som du får ner.
    Iaf innan du ska på kontroll nästa gång. Så ser du om de hjälpt. mej hjälpte det ju iaf. Men jag hade gått en bit i grav då.... så jag kollades ju oftare men de är säkert inget farligt. bara kroppen som visar att den behöver mer... hoppas du mår bättre snart
  • Wildis81

mammisBJ:
    Ok, tack!

Filuria:
    Tack! jag litar ju oxå på dom på KK men man blir ju orlig när man hör sånt. Jag var ännu dåligare med min första dotter, från v.7-15 men sen blev det bra o min dotter e perfekt =) japp, jag skulle vända mig till vc om mitt illamående inte är över efter sjuksrivningen.

• Wildis81

Trossens mamma:
    Jo, jag får nog göra det =) Tack!

• Trossens mamma
    Wildis81 skrev 2007-05-10 22:30:33 följande:
    Trossens mamma:Jo, jag får nog göra det =) Tack!
    så lite så...
  • Storm07

Jag har också ketoner i urinen, men det beror sanneligen inte på att jag svälter. Jag äter jättemycket och ofta. Däremot säger min BM att det beror på att jag dricker för lite, och det kan nog stämma. Så nu försöker jag ladda med vattenflaska brevid mig på jobbet.

• LIVochLinnea

Ketoner beror på svält oftast illamående och kräkningar.Jag har haft ketoner alla mina graviditeter och jag har fem fina och välskapta barn. Barnet mår oftast väldigt gott! Ta det lugnt vila och gör inte av med för mycket. Mår du illa länge så får du dropp för att du ska må bättre.

Svar på tråden Ketoner i urin?? betyder??