• Gumlan

När kan barn sova utan "stödbräda"?

När kan dom sova i en vanlig säng? altså utan skena/bräda på sidan? så dom inte trillar ur?

• Svar på tråden När kan barn sova utan "stödbräda"?
  • Tonx

Känns som att min dotter aldrig kommer göra det. Hon är förvisso bara 19 månader, men far runt som en propeller ju!

Nova 051008
  • Mickis74

Det har våra gjort sen dom var 2 år resp. 18 månader....

• Pochahontas

När dom klättrar i och ur själv. Fast min son är åtta och han har det fortfarande... Men han har lite högre säng... Då vill man ju helst det.

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • Maya

Kan och kan, det beror så klart på barnet. Det är väl bara att testa om det funkar, ta bort brädan och lägg en madrass på golvet brevid sängen

• Vinga1972

Vår son bytte från spjälsäng till annan säng vid 10 månaders ålder ungefär. När han var 1 tog vi bort stödbrädan. Han är nu drygt 2 och har aldrig trillat ur sängen.

• Lyxmorsan

Bytte till vanlig säng när hon var drygt 20 månader ungefär, har aldrig haft stödbräda.

/\*Predikaren3*/\
  • Tonx

Oj, vad tidigt alla tagit bort den!
    Som sagt, här lär det dröja. Nova sover allt annat än rätt i sängen. Jag var precis likadan. Jag slutade inte ramla ur sängen förrän kring 12-13 års åldern!

Nova 051008
  • Gumlan

oj så tidigt? :D ja man kan ju testa med madrass på golvet :)

• Berith69

Våra båda söner har sovit i vanlig säng (med låga ben) utan stödbräda sedan de var knappt 1½ år. Lilla killen ramlar fortfarande ur sängen, men landar mjukt på madrassen nedanför, och vaknar för det mesta inte... :)

• Blue

Vår äldsta dotter är 4 år och vi har ingen stödbräda men vi lägger en kudde under madrassen längst ut så att något stoppar lite grann. Hon lyckas fortfarande med jämna mellanrum ramla ur vår dubbelsäng om hon kommit dit på natten och någon av oss inte ligger på sin halva.

• Marres Killar

Min son fick "vanlig" säng när han var 1½, har aldrig haft "stödbräda" men vi la en kudde under madrassen så att det skulle bli lite höjd. Efter en månad kunde han sova utan den.

»--(¯`v´¯)--» Stolt mamma & fru »--(¯`v´¯)--»
  • fabri

Sonen började sova i vår säng när han var ungefär ett år. Det har hänt några gånger att han har ramlat ur sängen och då är han ju förtvivlad förstås men han har aldrig slagit sig på riktigt. Vår säng är iochförsig ganska låg.

Svar på tråden När kan barn sova utan "stödbräda"?