• lillelee

Barnvakt, vilken ålder?

Hallo!
    Vi har en 7-månaders liten kille. Problemet är att vi har blivit bjudna på ett 30-års kalas i juni, ett bröllop i juli och ett bröllop i september. (OBS! 55 mil hemmifrån!!!) Jättekul till en början men sen får man veta att det är barnfritt som gäller. Ärligt talat... jag förstår om det är barnfritt om barnen är äldre, men borde man inte ta hänsyn till att lilleman faktiskt inte är så gammal. (ammar fortfarande) Vad tycker ni? Är jag fjantig som inte vill lämna honom så tidigt? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Barnvakt, vilken ålder?
  • blonde redhead

Jag hade inte gjort det

• FruMähler

ja jag hade nog frågat den som hade festen..eftersom det inte är ett barn som inte kräver allt för mycket mer än av sin mamma å pappa..de borde förstå om du fortfarande ammar tycker jag..kolla kan man ju alltid

• Tonx

Nej, jag tycker inte du är fjantig.

Men sen tycker jag att oavsett ålder på barnet och om du ammar eller inte så ska andra inte behöva ta hänsyn till det.
    Du får helt enkelt välja, stanna hemma eller skaffa barnvakt!

Känns det inte bra så är det ju bara att stanna hemma.

Nova 051008
  • soffan86

Jag tog hand om min systers söner som var 5 månader respektive 2 år under ett dygn när hon och hennes man var på bröllop. Min syster ammande i och för sig inte lillen längre och jag har väldigt bra kontakt med pojkarna. Det blev ju till att gå upp och göra välling en gång på natten, och även ge napp osv. Men det gick bra och min syster ringde och kollade hur vi hade det på kvällen och på dagen efter.  Men såklart det är svårare om du fortfarande ammar... Men har du någon som du känner att du kan lita på så tycker jag gott du kan gå på brölloppet.  

• soffan86

Förlåt mig, 30 årskalaset!

• Angel80

Nä jag tycker inte att personen/personerna som bjuder in behöver ta någon som helst hänsyn till om någon av deras gäster har barn som inte kan lämnas ensamma pga amning el andra orsaker. Då tackar man helt enkelt nej.

Vi var bjudna på ett bröllop som var barnfritt tre veckor efter vår son föddes, självklart tackade vi nej till detta då vår son var så liten och brudparet önskade en barnfri dag.

Vi lämnade bort vår son över natten för första gången när han var sex månader. Det gick hur bra som helst. Han var hos mormor och morfar som han känner väl.

Ni får väl känna efter själva vad som känns rätt för er, lämna bort honom el stanna hemma om det inte går.

Men att ifrågasätta värdens önskan om barnfritt och att de skulle ta hänsyn till att någon/några inbjudna ev ammar el av andra anledningar vill ha med sig sina småbarn tycker jag inte man bör göra. Det är helt upp till den som bjuder in.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • charlie och novas mamma

Nu när du ammar tycker ja d e lite skillnad, då borde d inte säga att d e barnfritt även om man fattar d oxå så klart, men om man ammar e d inga promblem att lämna bort barnet även fast han e så pass liten. fast d beror väl lite på hur barnet vill å reagerar oxå, en del e ju så mammiga å kanske inte klarar av att bli bortlämnade en natt,
    Men min son e 8 månader nu och han va borta hela förra helgen, och han har sovit borta lite då å då förut, första gången när han va 2 månader, Men vi har aldrig lämnar bort honom för att vi själva ska göra nått, d e ingen som gift sej eller nått kul som vi känner, )(ååh va ja vill gå på bröllop ) utan våran son har bara så "gamiga" farmor/mormor/morfar som så gärna vill ha honom så fort d får en ledig dag/helg å han tycker d e jätte kul, d har inte vart nått problem alls nån gång än så länge, men den dan han blir jätte mammig kanske d inte går alls..

hmm känns som att ja inte svarat på dit inlägg..
    ja tycker gott å väl att du kan lämna bort barnet inget fel me d eller så, men klart att d kan vara lite tråkitg förta gången när man e så van å alltid vara me sin lilla, men tycker oxå att du ska få ta me honom om ni vill.

• Angel80

vad jag också glömde säga var att OM du ändrar dig och det känns OK att lämna bort honom ser jag inga problem med det.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • lillelee

Tack för era svar. Självklart ska jag försöka lämna honom och som tur är är de första tillställningarna i samma stad, så då kan jag ju åka hem om det inte funkar med välling eller ersättning. Men jag tycker liksom att det är lite fel att säga till nån som ammar att det är barnfritt. Men att åka 55 mil utan Linus känns jättejobbigt, men visst det är några månader kvar... så det får jag se hur jag gör.

Svar på tråden Barnvakt, vilken ålder?