• kramizar79

Vilken Fetaost e inte opastoriserad?

Hej! Vilken Fetaost kan man äta om man e gravid? Har hört att man kan äta nån!

• Svar på tråden Vilken Fetaost e inte opastoriserad?
  • looove

Läs på förpackningen. Det ska stå om den är opastöriserad eller inte.

• CanelaCaliente

det undrar jag med. Jag ÄLSKAR fetaost o håller på att bli galen för att jag inte kan äta det. Är såå sugen

Tänk att man kan lyckas
  • Mary the fairy

Enligt min bm kan man äta alla fetaostar som är pastöriserade och i svenska livsmedelsaffärer är i princip alla (om inte alla) fetaostar pastöriserade. Det står på förpackningen. Om du vill äta fetaost på restaurang etc så kan man ju fråga men jag skulle inte vilja lita helt på att de säger rätt även om det mest troliga är att osten är pastöriserad. :)

• kramizar79

hm, ja då får ja göra det.. E oxå väldigt sugen å har tänk på grekisk sallad hela veckan, hihi.. tack!

• siamusen

och glöm inte att star det ingenting sa betyder det att den är pastöriserad.

• kramizar79

siamusen: Å vilken tur att du skrev det, annars hade ja nog stått där i affären å inte fattat nått! Tack!

• siamusen

Har redan gjort samma sak

• Lola Jämtland

Från www.slv.se (kostråd för gravida)

"När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull."

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • kramizar79

siamusen: Vilken tur att man inte e ensam å undra ..

Lola Jämtland: Tack! Då tolkar ja atdet som att den Fetaost som e gjord på pastoriserad mjölk e (nästan) ofarlig!? Men man kanske inte behövar vräka i sig det iaf..

Svar på tråden Vilken Fetaost e inte opastoriserad?