Halsband på utekatt ett krav?
Grannen klagade på katterna idag som springer ute, tyckte att dom åtminstonde skulle ha på sig halsband. Är det lag på det?
Grannen klagade på katterna idag som springer ute, tyckte att dom åtminstonde skulle ha på sig halsband. Är det lag på det?
Jag undrar oxå...
Inte här ialla fall. Men vi satt ett halsband på vår katt när hon började vara ute. Ett sån´t som öppnar sig om hon fastnar (så hon inte stryps).
Hon hade det på sig en halv dag ungefär, se´n var halsbandet borta. Efter några veckor hittade ungarna det i en buske.
Det har legat i en låda se´n dess...
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Samt: 7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får
dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom
tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Lag (1987:260).
62.95.69.15/cgi-bin/thw%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1943%3A459%24
Nej, det är så vitt jag vet inte lag på halsband. Däremot rekommenderar jag ID-märkning i örat.
Vet ej men jag har katt halsband på mina katter om dom nån gång skulle försvinna och dom hamnar hos andra så kan dom bara ringa till oss.
Det är inte lag på det, men just för att de inte ska få skjutas så ska de vara märkta på ett eller annat vis. Och det är ju bra om de är id-märkta för då kan ju du som ägare få veta om det skulle hända din katt något.
Vår katt är öronmärkt.
Vill man ha hem sin katt igen ska den ha halsband med namn och adress eller tele nummer så man kan kontakta ägaren..
Annars håller man sina djur hemma..
Det kallas annasvar för ett annat liv att se till att detta finns
Kan säga att många katter tar av sig sina halsband så det är svårt att säga att dom ska ha det. Men id-märkta på ett eller annat vis ska dom vara, finns ju både öronmärkning och chip...
Hästtokigmamma33
Vår katt kan inte ha halsband, hon är öronmärkt istället. Det är ju mycket bättre än ett halsband som lätt ramlar av.