• Charline82

Gnisslande barnvagn?

Hej! Jag har köpt en jättebra, begagnad barnvagn med ställbar fjädring. Men det "gnisslar" när man vaggar den. Den behöver nog smörjas. Vad ska man använda för smörjmedel då? Man ska regelbundet rengöra chassit och vagnens metalldelar. torka av och smörja alla leder. Var sitter lederna och axlarna på chassit? Finns det speciella smörjmedel för barnvagnar att köpa, eller? Någon som är händig på detta eller som har en karl som brukar fixa underhållet på er barnvagn? Läste i instruktionsboken att det kan bli rost om den används mycket under vintertid vilket vi kommer att göra. Kromputsmedel ska då användas. Petroleumbaserat fett eller motorolja ska användas till axlar och fjädring. Men i början av texten står det att man regelbundet ska rengöra chassit och vagnens metalldelar, torka av och smörj...men inte med vilket smörjmedel.

• Svar på tråden Gnisslande barnvagn?
  • Mystic

vi använder silikonspray..

• Charline82

Okej, men jag vet inte om man kan använda silikonspray till det chassit vi har. Jag vet ej om det är kromat eller pulverlackerat. Men jag vet inte om den verkligen behöver smörjas, den "gnisslar" liksom inte så högt eller "pipigt" som en dörr som behöver smörjas. Det är ett litet dovt ljud från fjädrarna tror jag som hörs när man vaggar vagnen. Men det kanske låter så på alla vagnar med fjädring?

• IdaN

vi smörjer våran vagn med sån cykelolja(hmm namn) och det fungerar för oss i alla fall. det är grymt irriterande och ha en vagn som knarrar och gnisslar

Stolt mamma till Casper,bebis nr 2 kommer 5e september
  • Snart mamma till 2

Jag har använt symaskinsolja till vår vagn med kromat chassi, funkar utmärkt. Men har inte putsat det med något särskilt medel. vår vagn har stått inomhus när den inte används så det har inte behövts.

• Mirva

Inte symaskinsolja, det kan t o m gnissla mera då! Köp "556" som finns att köpa på alla bensinstationer och färghandlar. Funkar garanterat mot allt gnissel, framför allt barnvagnsgnissel. Barnvagngnissel är bland det värsta jag vet när jag är ute på stan. Det hörs ofta på flera hundra meters avstånd. Stackars barn som sitter i barnvagnen, kan ju inte vara bra på något sätt!

Mamma till Marvin född 18 maj 2005, död 22 maj 2005. Gravid med BF 4 januari 2008.
  • MissLilo

tordde jag var ensam om detta problem.
    Men hur ser denna 556 ut??
    (får hon ta o göra en rejäl rengörnign föst)
    Och ur ve man att dteinte är gnisslet som låter?

• TjorveniSkåne

5-56 är bäst! Vit/röd sprayflaska som finns i större mataffärer, typ ica kvantum. Den är toppen till cyklar också.

• Mirva

Ja, som TjorveniSkåne skrev. 5-56 är bra mot allt, lite sprut på gnisslande dörrar. Tror att det används mycket till bilar och maskiner överhuvudtaget.

Mamma till Marvin född 18 maj 2005, död 22 maj 2005. Gravid med BF 4 januari 2008.
  • Maggis Nervis

5-56! Finns inget annat alternativ mot gnissel! Vi gör åt hur mycket 5-56 som helst här hemma, tur man bor nära gekås

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • MissLilo

Hur mycket kostar en sån där burk?

• Mirva

5-56 borde delas ut på MVC

• Mirva

Eller att man kunde få sig ett sprut av någon snygg hunk varje gång man besöker MVC.

• Mirva

BVC menar jag!

• lonnir

5-56, överlägset bäst.....!!!! köp en burk, stoppa i skötväskan. Gott luktar den oxå !!

• Mirva

En kompis och jag funderade på att göra business på 5-56. Att köpa en burk 5-56 och ställa sig en lördag när barnvagnsmaffian längs viken kommer och sälja 5-56-sprut till gnisslande barnvagnar. Typ 20 kronor för att bota varje barnvagn med gnissel. Vi räknade dock aldrig på hur mycket vi skulle tjäna per burk

• MissLilo

TACK för tipset alla!
    Köpte en 556 igår och tvättade hela chassit och sen sprutade jag för fulla livet. Allt gnissel e som bortblåst!!! *jublar*

Hur ofta rek ni att man smörjar föresten?
    Och gtt luktade den enligt mannen. KOm hem och undrade vad det var som luktade mint i lägenheten.

Svar på tråden Gnisslande barnvagn?