Kroppen rycker till vid insomning
Varfor rycker kroppen till precis nar jag haller pa att somna? Det rycker till riktigt ordentligt och det har hant oftare pa sista tiden. Vad kan det bero pa?
Varfor rycker kroppen till precis nar jag haller pa att somna? Det rycker till riktigt ordentligt och det har hant oftare pa sista tiden. Vad kan det bero pa?
Jag har hört att kroppen rycker till för att man typ skjunker in i sömnen lite ´för fort och djupt. Den liksom kollar så att man inte är död.
Jag har for mig att det ar musklerna som liksom slapper ut sista energin for att sen slappna av ordentligt. Inget att oroa sig for i vilket fall. Det hander ofta mig. Kan dock se lite lustigt ut ;)
Vilket kul uttryck - kollar sa man inte ar dod. :)
(menar inget illa, det later bara sa roligt. Men helt korrekt ;) )
Har forskat om sömn; när man drömmer att man är ute och springer / skriker etc. så gör man ju inte detta på riktigt pga. en spärr i hjärnan som säger att kroppen ska sova, inte göra allt man gör i drömmen.
När man somnar kan man ibland rycka till (man kanske precis börjat drömma att man går/snubblar etc.) för att spärren inte riktigt startat ännu, det finns alltså en koppling mellan den drömmande hjärnan och kroppen - en koppling som normalt inte finns (förutom då man går i sömnen m.m. vilket beror just på att den här spärren inte fungerar).
Vad skont, da ar det inget farligt da.
Fast kan det finnas nagon orsak att det hant valdigt ofta pa sistone? Och nastan aldrig forut?
Det händer mig också! Ibland kan jag rycka till så att det känns som om jag flyger upp liksom! Jag tror inte det är farligt, jag har gjort det i hela mitt liv. Har även haft en kille som gjorde så, haha.
Anledningen till att kroppen kan rycka ganska häftigt vid insomning är att alla musklerna slappnar av totalt, samtidigt. Sen kan man ju gå vidare in i hjärnan och förklara näervtrådarnas order, sammanstrålning och sedan då signalämnena lämnas i alla muskler. Men det blir så jobbigt, hehe.
Ryckningarna kommer när muskletonus (grundspänningen i musklerna)faller. Det gör den när man somnar men ibland kan hjärnan uppfatta att tonus faller för snabbt (ej farligt) men då slår den på muskeltonus igen. Om man är lite extra spänd/uppe i varv /har mycket omkring sig under en period kan muskeltonus vara lite högre än vanligt och ryckningar därmed bli vanligare när man somnar (särskilt om man dessutom är mycket trött och liksom somnar hårt och snabbt).
Och jag har fått lära mig att det beror på att "hjärnan släpper taget" om kroppen då. Att man somnar in så pass mycket att hjärnan går in i viloläge sas...??