• Jessica med Seth

Har du snokat på ratsit?

Har du kollat upp någon på ratsit?
    Från och med 11 juni kan man se vilka som tidigare gjort kreditupplysning på en...
    Vad tycker du om det?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1066517,00.html

Jag har själv kollat på ratsit... inte speciellt seriöst o inte på så många men ändå. Jag kan tycka det blir lite pinsamt... fast jag anser ändå att det är rätt. Jag får ju stå för vad jag har gjort.... hur tänker du?

• Svar på tråden Har du snokat på ratsit?
  • älskarlivet81

Jag har också snokat lite, typ på mitt ex och hans familj eftersom de ljög hela familjen...

Men det jag undrar är om de kan få veta i efterhand att jag snokat? Det borde de väl inte kunna få??

• giftgrodan

Men de kommer ju knappast att skicka upplysningar om vilka som tidigare sökt på ratsit.

• Duckan74

Jo, jag och min man har kollat några ggr, men vi undvek vänner och bekanta just för att vi tänkte att säkert kommer det en dag komma fram att vi gjort det. Pinsamt värre då!

Vi kollade oss själva och "hot-shots".

• giftgrodan

från en annan tråd:
    "Detta kan man läsa på di.se

'Fotnot: Den som kollat kreditstatus på en privatperson före den 11 juni kommer att förbli anonym.'"

De kan ju inte ändra spelreglerna retroaktivt...

• Jessica med Seth

I artikeln står att det att det gäller även tidigare upplysningar. Sen om det stämmer vågar ju inte jag svara på... kvällspressen är ju inte alltid att lita 100% på.

• louice80

jag har snokat men bara på en person var bara så nyfiken
    och just att den persoen sa att hon satt och skröt och hon tjänade så bra

älskarlivet81 skrev 2007-05-11 07:08:08 följande:
    Jag har också snokat lite, typ på mitt ex och hans familj eftersom de ljög hela familjen...Men det jag undrar är om de kan få veta i efterhand att jag snokat? Det borde de väl inte kunna få??
    nej den personen får inte veta att du har snokat
    mamma till viktor
  • älskarlivet81

giftgrodan: Vad skönt, tänkte nästan det också... Det hade ju inte varit sjysst liksom.. Även om jag väl hade kunnat stå för min nyfikenhet, men har man gjort det i tron om att vara anonym så vill man ju förbli det!

• Octobers

Jag har inte vetat om att det fanns, men är inte heller tillräckligt nyfiken för att göra något nu heller.

• älskarlivet81

Jessica med Seth: Men det står ju i artikeln att de inte kommer sälja nya uppgifter till ratsit om de håller på som de gör idag, vilket ju borde innebära att de inte kan uppdatera sina register då om inte de som blir sökta på får veta det och att de som blivit sökta på fram tills idag inte får veta heller... Man kan väl inte ändra spelreglerna i efterhand när man fått veta att man kan söka anonymt? Känns ju inte så sjysst.. Ungefär som att bli bötfälld för något som hände för någon månad sen bara för att det tillkommit en ny regel nu i trafiken...

Svar på tråden Har du snokat på ratsit?