• Ninde81

Ni som haft mycke fostervatten?

Hur har eran graviditet varit?
    Var era barn friska? har ju hört och läst en massa skräckhistorier men ville fråga dom som vet och hur de har gått för er..
    Kom barnet för tidigt?
    Många frågor..:)

• Svar på tråden Ni som haft mycke fostervatten?
  • Taurus 73

Jag hade rikligt med fostervatten med båda pojkarna. Den första gick jag över 14 dagar med, och nummer två hade jag planerat snitt med....
    Båda barnen friska.
    Vad har du då hört för skräckhistorier? Har inte hört en enda :o)

• Ninde81

Aa..ne men oftast så finns de en orsak varför de e för mycket fostervatten som att typ bebin inte kan svälja fostervatten att njurarna inte fungerar som dom ska att de e nåt fel på strupen..att barnet har något kromosomfel mm.. de finns många orsaker..
    Sånt har ja läst och hört..

• Hillur

Min barnmorska erbjöd ett extra ul för att magen var så stor, men jag tackade nej. Vid förlossningen sa de att jag hade mkt fostervatten o en stor moderkaka. Viktor visade sig ha Downs syndrom, men jag har aldrig frågat nån läkare om de sakerna kunde ha kopplats samman.

Kram

• Linda357

jag var stor som ett hus, barnmorskan fråga till å med om dom verkligen bara såg ett barn på ultraljudet.
    blev akutsnittad 6 veckor före BF för moderkakan höll på att lossna, fick en flicka på 2 kg.
    Men har aldrig hört att det skulle bero på att jag hade så mycke fostervatten.

• Nicke

Frugan hade massor med fostervatten men inga problem alls.
    De tog hål på hinnorna när hon var 5 cm öppen och det blev vatten ÖVERALLT.
    BM fick byta kläder, de fick torka golven, byta ut sängARNA, alla sängkläder och allt mjukt i närheten. ;)

• timberhochmandie

Ninde81:

Det där stämmer dåligt med vad jag fick höra när jag hade mycket fostervatten. jag fick ett extra UL för det KAN bero på saker som stopp i mag/tarmkanalen vilket gör att barnet inte sväljer fostervatten som det ska, och det KAN bero på grav.diabetes eller så; men OFTAST är det INTE något fel. Så sa de till mig i alla fall.

Mitt Sf-mått tog ett skutt runt v.37 och jag blev skickad på extra UL. Det konstaterades att jag hade mycket fostervatten, men ett tämligen normalstort barn och att han svalde som han skulle. Därefter tog han fart och växte så det knakade och när jag var på ytterligare kontroll i v.41+0 eller däromkring så var det inte längre mycket fostervarren i förhållande till hur stor Johan var. Han hade liksom "vuxit ikapp" mängden fostervatten. När han sedan föddes 16 dagar efter BF så var han 54 cm lång och vägde 4840 g. Inga som helst fel på honom.

Som sagt, jag har hört att det oftast inte är någon fara, men att det KAN tyda på att något är galet.

• Gul13

Jag hade extremt mycket fostervatten konstaterade 3 läkare och div barnmorskor. Födde en tillväxthämmad flicka utan ovanstående problem i v 34+0. Varken tillväxthämningen eller den tidiga veckan berodde på mängden fostervatten däremot kan vattenläckaget (läckte fostervatten i 2 veckor innan förlossningen) ha berott på det och det är klart indirekt kan det ha påverkat att hon föddes i v 34+0. Värkarna satte nämligen igång och jag hade infektion i livmodern pga bakterietillväxt till följd av vattenläckaget.

Svar på tråden Ni som haft mycke fostervatten?