• Fru Pettersson

när kan man börja ge tugummi till sina barn?

När har ni börjat ge tugummi till era barn? För oss vuxnaär det ju bra att tugga tugummi. Men hur är det för barns tänder?

• Svar på tråden när kan man börja ge tugummi till sina barn?
  • Mar1lyn

oj, jag tror att min dotter fick halva tuggummin när hon var strax innan 3 år. Typ Bamse eller Extra for Kids. Idag är hon 3½ år och får fortfarande halva tuggummin.

• MARIA99

Mina har nog oxå varit runt 3 men ena tjejen fattar inte riktigt att de ska spottas ur

• jeeri74

När de är mogna nog att förstå att de ska spottas ut..?!

Fast i vårt fall, när hon frågar efter det.. Varken jag eller sambon är några tuggummifantaster, tycker det mest lurar magen till att tro att mat är på gång osv..

• Miss Lau

Jag har aldrig gett mina barn tuggummi, varför ska man göra det?

• Fru Pettersson

Valmar.
    Anledningen att ge tuggummi är att det minskar syrangrepp samt gynnar salivproduktionen vilket är bra för tandhälsan.

• Tossan79

Xylitoltuggummi är ju bra för tänderna, därför.

• 0028

mitt barn är fyra och skulle aldrig ge henne tuggummi....

• Miss Lau

Så ni menar att man ska ge barnen ett tuggummi efter varje mål mat? Är det tandläkarrekomendationer?

• ahlcec

June har fått tuggummi sen var hon kring 1,5-2 år. Hon spottar ut ibland, sväljer ibland. Det är inte farligt att svälja tuggummi.

Fast onödigt kanske, om man ska äta sen.

• Fru Pettersson

Valmar.
    Klart man inte SKA ge tuggummi till sitt barn efter varje måltid.
    snarare då o då. Var mest ute efter om det finns ngt ämne i tuggummi som inte e så nyttig för småbarn.

• jeeri74

En liten fråga bara till er som ger tuggummi till så små barn. Ser ni till att de sitter still hela tiden då?
    Har varit med om små barn som nästan satt i halsen när de lekt med tuggummi i munnen, inte kul..

• ahlcec

Nej, June sitter i princip aldrig stilla öht. De kan ju sätta allt i halsen, banan och godis och potatis och whatnot.

• Broneya

Jag har jobbat i affär och jag måste säga att jag blev förvånad när jag såg hur tidigt barn får tuggummi. Inget fel med det, jag trodde bara inte det var så vanligt. Många barn kunde inte ens säga ordet tuggummi innan de fick ett
    Min förvåning grunnar sig säkert på att jag själv inte fick tugga tuggummi som barn. Min mamma var rädd att jag skulle sätta det i halsen eller att det skulle fastna i tarmarna.

• Mysan23

Min dotter har fått tuggummi sen hon va drygt två år. Mycket för att jag själv tuggar det ganska mycket. Så dottern fick testa när hon började fråga om det. Har inte varit några problem hittills. Spottar ut det när hon e klar med det. Och nej håller inte henne stilla medans hon har det. Anser att det e en så liten bit. Tuggummi e ju i så fall inte det enda man kan sätta i halsen!!

Ger inte henne ett tuggummi om hon inte skulle fråga om det. Men frågar hon så visst får hon :)

• Kristin24

Elsa tuggar tuggummi..vi köper på apoteket sockerfri. Hon är 2,5 år  Hon ville smaka vid 2 årsåldern...hon fattar att man tuggar, inte sväljer.

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

ja elsa spottar ur...hon är jätte duktig med det. Hon tuggar inte så länge...bara en stund.

Go och glad Kexchoklad
  • jeeri74

ahlcec, jo, visst kan de sätta allt i halsen, men springer de omkring och leker när de äter mat, frukt odyl?! Hemma hos oss sitter vi alltid stilla när vi äter, speciellt dottern som är 2.5.

• ahlcec

jeeri - Ja, det händer att en frukt eller en macka hänge rmed i leken. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt, jag tar också en macka i farten sådär. Eller ett tuggummi.

• Chaia

Min dotter får tuggummi ibland när hon frågar efter det (hon är 2,5 år).

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
Svar på tråden när kan man börja ge tugummi till sina barn?