• maho0822

tipps på nyttigt mellanmål som mättar - ammar

Jag helammar min dotter som är snart 11 veckor. Är konstant hungrig och försöker småäta när jag får tillfälle.
    Det blir dock mest mackor förutom, grötfrukost, lagad lunch och middag.

Ngn som har tipps på mättande mellanmål, mackor är inte så nyttigt i längden liksom.
    Snälla..?!

• Svar på tråden tipps på nyttigt mellanmål som mättar - ammar
  • maho0822

som det är nu äter jag så här:
    ca tider
    07:00 havregrynsgröt med äppelmos
    09:00 två mackor med ost och skinka, vatten
    11:00 ngn lagad lunch, rester från dagen innan
    13:30 mackor
    15:00 mackor
    17:00 middag
    19:00 mackor
    22:00 mackor

däremellan slinker frukt, vatten, chips och godis ned.......
    vaknar ofta och är sååå hungrig att jag gö en macka som jag äter när lillan nattammar ca 03-05

• Pumie

hmm.. skulle ja vara du skulle ja skippa mackorna.

• sussiegull

grot kanske?

shit, har aldrig hort talas om nagon som ater sa mycket mackor??
    jag ater grot eller yogurt med musli och torkad frukt till frulle
    och kanske en croissant..hehe
    frukt
    lunch (sallad, pastasallad, macka)
    frukt
    vatten
    juice
    middag (typ vanlig mat)

• maho0822

kan inte hjälpa att jag är hungrig ju
    VET att det inte är nyttigt med mackor men har idetorka på nyttiga mellanmål som mättar. Bara frukt blir för enkelt, tokhungrig efter 30 min igen.

Då lillan gått upp dålig, tom gick ned en vecka vill jag äta när jag är hungrig då hon uppenbarligen behöver mkt näring för att hålla sin vikt.
    Provade en vecka att äta mindre mackor men då tappade jag två kg på en gång. ...

• Pumie

men ät mer frukt då! när du känner att du blir hungrig. det är jätte dumt att äta så mycket mackor!! sallad kan du ju göra. räk sallad,frossa i sallad o variera salladerna! de ju super gott!! men skippa mackorna.............

• Cilota

Gör en god smoothie på yoghurt, mjölk, banan + frukt/bär och havregryn.

Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise.
  • maho0822

lillan reagerar med magknip på för mkt färska grönsaker, räkor är tyvärr ännu värre.
    Hade det inte varit för hennes skull hade jag slutat äta alla mackor, vill bara inte tappa mer vikt då det finns risk att vi får problem med matningen igen.

Provade att äta frukt två dagar varje gång jag vart hungrig men det gick åt 8bananer 8 äpplen och 4päron - jag blev kass i magen!

• maho0822

Cilota - det ska jag prova!

• Lychee

hrm.. själv sitter jag här o mosar i mig mariekex. o det är ju ännu värre än dina mackor Har en tjej på 4 veckor som jag helammar.

Lägger till den här tråden till favoriter så kan jag kika i den jag med när jag känner att jag orkar o har tid att göra nåt annat än ha henne på mig

• maj72

Förstå inte vad som är det stora problemet med mackorna om de är nyttiga? Frukt innehåller ofta ganska mycket socker, vilket inte mätter länge.
    Det beror ju på vad exakt du äter. Fullkornsmackor med bra pålägg mäter länge och är bättre än att stoppa i sig tex en banan efter den andra i sig som bara ger dig snabb socker, som bara mäter för stunden och inte är bra för ditt blodsocker.
    Du behöver energi som mäter länge, om du tappar vikt så snabbt när du ammar:
    Bra energi hittar du i fullkornsprodukter (bröd, pasta, ris etc), fet fisk, avokado, oliver, nötter etc.
    Du kan tex äta mackor med lax, tunfisk eller makril som är full med bra nyttiga fetter och massa vitaminer. Viktigt är att du väljer sunt energirik mat, dvs inte mat med en massa snabba kolehydrater eller socker (dvs ät mat med låg GI (=gloukos-index) ) och för mycket omättad fet.
    Du kan ha tex en bakad potatis i mikrovagsugn/bakugn (som sköter sig själv) och mosa en avokado som du kryddar tex med lite örter eller kaviar.

Viktigt är att du äter bra och energirik mat, jag hade också svart att hålla vikten under amningen och vägde 5kg mindre efter jag hade slutad med amningen (ammade 15 månader), fast jag åt som en galning.

Hoppas mina tips kunde hjälpa dig,
    Lycka till!

• Pumie

ja självklart är det inte fel att äta fullkorns mackor med massa nyttigt på! men hallå...hur nyttigt är det att äta det fem gånger per dag..

inte nyttigt alls!!

• Maya

* Filmjölk med branflakes
    * Osötat fullkornsbröd typ rågkusar med makrill eller rökt skinka
    * Keso

• maho0822

äter bara grovt mjukt bröd.
    Hårdbröd om lillan sover eftersom det smular så om man bär på henne...
    kan försöka variera mitt pålägg då jag äter varannan ostmacka, varannan skinka. Använder mjölkfritt margarin då det är nyttigare och smakar faktiskt gott.(kolesterolsynvinkel)

ska testa med makrill, tonfisk och liknande. Kanske göra en köttbullsmacka för att få dem mer mättande.

Börjar bli rädd om mina tänder med detta konstanta ätande....

Svar på tråden tipps på nyttigt mellanmål som mättar - ammar