Förstå inte vad som är det stora problemet med mackorna om de är nyttiga? Frukt innehåller ofta ganska mycket socker, vilket inte mätter länge.
Det beror ju på vad exakt du äter. Fullkornsmackor med bra pålägg mäter länge och är bättre än att stoppa i sig tex en banan efter den andra i sig som bara ger dig snabb socker, som bara mäter för stunden och inte är bra för ditt blodsocker.
Du behöver energi som mäter länge, om du tappar vikt så snabbt när du ammar:
Bra energi hittar du i fullkornsprodukter (bröd, pasta, ris etc), fet fisk, avokado, oliver, nötter etc.
Du kan tex äta mackor med lax, tunfisk eller makril som är full med bra nyttiga fetter och massa vitaminer. Viktigt är att du väljer sunt energirik mat, dvs inte mat med en massa snabba kolehydrater eller socker (dvs ät mat med låg GI (=gloukos-index) ) och för mycket omättad fet.
Du kan ha tex en bakad potatis i mikrovagsugn/bakugn (som sköter sig själv) och mosa en avokado som du kryddar tex med lite örter eller kaviar.
Viktigt är att du äter bra och energirik mat, jag hade också svart att hålla vikten under amningen och vägde 5kg mindre efter jag hade slutad med amningen (ammade 15 månader), fast jag åt som en galning.
Hoppas mina tips kunde hjälpa dig,
Lycka till!