• linedja

Vad ska man plantera vid en grav?

Äntligen (efter ett halvår) har svärmors gravsten kommit idag. Tänkte plantera lite blommor i eftermiddag, men jag vet inte vad man ska välja. Gärna något som sköter sig rätt bra själv. jag går visserligen förbi i stort sett varje dag (på vägen till dagis), men vill inte behöva vattna varje dag.

Någon som har några tips? Tänkte väl sätta något nytt sen framåt hösten, så det behöver inte vara jättetåliga växter..

• Svar på tråden Vad ska man plantera vid en grav?
  • olpansfamilj

penser, någon miniros? silverek.....

• 19Sofia79

Murgröna som bas kanske å sen byta ut vår-sommar-höst blommor?
    Hade hon ngn favvo blomma?
    Peta ner lite vårlökar till hösten så har du lite betänketid nästa vår;)

Second place is the first loser.
  • loppisbiten

Jag har sågat av botten och lite till på en gammal zinkhink och satt på min pappas grav ,sedan satte jag några penséer ,lite mossa och några stenar som dekoration. Annars är ju tusensköna vackra också ,tänkte mot sommaren byta och sätta som 19sofia79 sa murgröna eller någon annan klängerväxt + nån sommarblomma och lite fler vackra stenar runtom hinken som dekoration..

• LillLisa

Jag sköter min svärfars grav ganska mycket och brukar ha ungefär såhär;

Tidig vår: minipåskliljor och murgröna
    Vår: penséer eller tusensköna och samma murgröna (om den inte frusit ihjäl)
    Sommar: pelargoner och marguriter
    Höst: perenn ljung och silverek(tror jag att det heter)
    Alla helgon: krans+ljus+granris

Väldigt traditionellt, men det krävs inte så mycket arbete för någon av kombinationerna, det är rättså seglivade växter som trivs på svärfars grav som ligger lite halvsoligt.

• Hella Pella

Marguriter sköter sig nästa själva och är tåliga. Fint tillsammans med silverek i framkanten. Rosa porslinsbräcka är också vacker eller lila Heliotrop. Lycka till!

• Finastina

På pappas grav sätter vi förgätmigej som en liten symbolisk grej.

• bebisImagen

MINIROSOR! på min mammas grav har vi sattit en miniros ( sån man köper i mataffären) dom blommar länge är tåliga, kommer upp varenda år. Alla älskar rosor...

Svar på tråden Vad ska man plantera vid en grav?