• sunny1

Ngn som haft ofostrig graviditet & sedan en normal graviditet?

Vet inte riktigt vart jag skall ställa denna frågan men jag hoppas att den passar här. Har förstått att ofostrig graviditet är ganska ovanligt så därför undrar jag om det är ngn som har blivit gravid igen och haft en normal graviditet?

• Svar på tråden Ngn som haft ofostrig graviditet & sedan en normal graviditet?
  • Bigge

Hej. ag har haft likadant. Väldigt snopet när de sa att de bara fanns en tom fostersäck. men men jag blev gravid två månader senare och då gick allt bra. min lilla tös är nu 4år Lyck till med nästa försök, det går.

• sunny1

Tack, vad skönt att höra att du lyckades. Kanske vågar tro lite på att jag kan få en normal graviditet nästa gång!

• Linsen

Hej! Födde en pojke 2005 och fick sedan två stycken mf på raken. Det sista var konstaterat ofostrig eftersom jag kollade upp det när jag fick färgade flytningar (vul v10) och det första var säkerligen det oxå (började blöda v12). För när jag gjorde vul i början på det första missfallet så såg inte läkaren något foster då heller och jag hade endast haft någon mini-blödning så jag kunde inte ha blödit ut det redan.

Men idag växer magen för fullt (v25) och jag lyckades pricka in tre graviditeter inom ett år. Puh! Känslomässig berg och dalbana.
    Men försöker tänka det som så att äggena var defekta och aldrig någonsin kunnat bli en färdig bebis, då blir sorgen lite lättare att ta.

• sunny1

Härligt att du har en växande mage! Förstår att det måste varit påfrestande med alla hormoner som far runt i kroppen.

Tyvärr har vi bara en ivf kvar så fungerar det inte nästa gång så blir det ingen bebis för oss men då är det ett syfte med det också tänker jag.....

• Linsen

sunny1: Skulle ni kunna tänka er att betala några försök själva? Och var gör ni försöken nu? Jag läste mycket om Falun när mina mf skedde för att eventuellt göra en långtidsodling och de verkade vara mycket lyckosamma i Falun och har även en pengarna tillbaka garanti ifall det inte blir en graviditet.

• sunny1

Linsen: vi går på SU (Sahlgrenska i Göteborg), har också läst om Faluns garanti ifall det inte lyckas. Just nu har vi inte ekonomi för det och vi bor väldigt långt från Falun. Känner dessutom att eftersom vi har fått totalt 7 embryon tillbaks och bara ett återförande har lett till ett + så kanske vi inte har så bra odds. Dessutom är det både psykiskt och fysiskt påfrestande med ivf så jag undrar om jag orkar mer utöver de försök vi har gjort när vi är klara på SU. Men jag förstår ditt resonemang.

• Linsen

Sunny1: Är det långtidsodling även på SU? För det är just det som jag förstått det ska vara så bra med Falun och att de har väldigt hög lyckad statistik.
    Usch att det ska vara så jäkla jobbigt med att skaffa barn och stundtals fruktansvärt orättvist. Kan ni tänka er ytterligare ett steg längre och även fundera på adoption?

• Anonym

Hej!
    Hade en ofostrig graviditet som upptäcktes i v.12, skrapades i slutet av januari.
    Jag har haft 2 menser nu och idag plussade jag! (jippie!) Men nu sitter jag här med mensvärk och tror genast att jag ska börja blöda när somhelst.. känner mig jätteorolig!!
    Så hoppas ni är många som har en lyckad graviditet efter ett ofostrigt!Så att man kan slappna av lite..
    Ursäkta TS att jag tog upp din tråd..
    Väljer att vara anonym då ingen vet att jag är gravid igen. Förrutom min sambo förstås!

• Linsen

Anonym: Här kommer lite statistik som gäller mf överhuvudtaget som min läkare berättade för mig.
    Alla graviditeter har 33% risk att sluta i mf innan vecka 12 ifall man inte sett ett tickande hjärta innan för då minskar risken dramatiskt men att få mf på raken är ungefär så här...

1 mf = 33%
    2 mf = 20%
    3 mf = 1-3%

Så chansen att din graviditet ska lyckas denna gång är jättestor och jag tror definitivt att det är jätteovanligt med två ofostriga på raken.

• Anonym (syster)

Väljer att vara anonym för min systers skull.

När hon blev gravid för andra gången fick hon en liten blödning tidigt, men min andra syster som haft mf och barnmorskan var enstämmiga; hade det varit mf hade du känt det! Och grav fortlöpte normalt, först i vecka 18-19, på ul upptäcktes att det inte fanns något foster, bara hinnsäck, dock med fungerande moderkaka - bara det att det inte fanns någon bebis... skrapning dagen efter.

Min syster sa efteråt (när jag blev gravid) att jag skulle känna efter om magen (livmodern) var hård, för hon sa att innerst inne visste hon att något var fel, för trots att magen växte var den inte "gravidhård" som första gången...

De valde att inte försöka igen efter det, tror jag iaf, men jag ville berätta ändå, kanske ger en hint om hur vanligt/ovanligt det är. Håller med Linsen, man får se det som att det är naturens sätt att ordna upp saker och ting, även om det naturligtvis är jättehemskt och jobbigt för den som drabbas.

Hoppas att nästa ivf fungerar för er, och håller tummarna. Synd att ni bor så långt från Falun.

*KRAM*

• Anonym

Jag har fött två barn sen min ofostriga grav som slutade i missfall i vecka 13.

• Anonym

åå tack!
    Faktiskt så känns det bättre när man får se lite statistik.. hoppas verkligen att jag kan släppa lite av oron.. jag kan ju ändå inte styra över det! Händer det så händer det.
    Har även en underbar 2åring så jag vet att jag kan bära ett barn hela vägen men har varit gravid 4 gånger med den här och 2 slutade med MF v.6 och det ofostriga i v.12, så jag hoppas på tur denna gång!

• Lukas syskon

Tror mitt missfall -02 räknades som ofostrigt. De hittade hinnsäckar coh moderkaka. De trodde att jag mist fostret och att resten stannat kvar. Resten av mf kom ca 2 v senare. -05 födde jag en frisk och pigg pojke. Inga problem. Bra att komma ihåg att 1 gg är just 1 gg. Det måste och kommer troligen inte hända igen.
    Lycka till!
    Kram Lukas mamma

• Lukas syskon

Oj vad jobbigt anonym när "oturen" kommer flera ggr på rad. Hoppas på bättre tur denna gg. Just nu gravid v 5+5. Har haft bruna flytningar i 3 dagar:( Orolig som bara den...

• Sanda

Jag fick ofostrig graviditet i februari 05 konstaterades i v. 9, jag skrapades. I Maj 05 var jag gravid igen fick Adrian i februari 06, Augusti 06 var jag gravid igen och nu i April 07 så kom underbara Agnes! Så visst finns det hopp! Lycka till!! Kramar Sandra
  • Linsen

Man kanske inte ska se det som om att en ofostrig graviditet sätter hinder i vägen för att få barn UTAN snarare är ett tecken på att man är fertil och kan bli gravid och få just barn, och att kroppen dessutom är så stark att den även vill behålla en icke fungerande graviditet.

• sunny1

Linsen: jag vet inte om de gör långtidsodling på SU, kan ju fråga när jag skall dit på måndag. Vi har bestämt att vi inte skall adoptera eftersom min sambo inte vill det, han kan heller inte tänka sig donator. Detta är faktum som jag får acceptera och bearbeta. Försöker tänka att det är bra att jag blev gravid trots allt!

Grattis till dig anonym som är gravid igen, hoppas att allt kommer att gå vägen denna gång.

Tack anonym(syster) för tummarna inför nästa ivf!

Svar på tråden Ngn som haft ofostrig graviditet & sedan en normal graviditet?