• Krusbär

Erfarenheter av Diane?

Ni med PCOS som har ätit Diane - hur har det fungerat för er? Vet att det har skrivits en del om Diane i det här formuet men jag undrar framför allt om det är bättre eller sämre än andra p-piller som till exempel Yasmin?

• Svar på tråden Erfarenheter av Diane?
  • Night sky

Hej!
    Jag har PCOS och gått på Diane en sväng, fick just dem framför allt för att jag har/hade problem med acne, jag tyckte att de hjälpte mig mot mina besvär.
    Men har aldrig prövat Yasmin så jag har tyvärr inget att jämföra med så jag kan inte svara på om de är bättre eller sämre.
    Vad har du för symptom?

• Aggi

Jag äter också Diane sedan några år tillbaka - de hjälper en del mot hårväxt (som är mitt största problem) + att man får regelbunden mens. På senaste tiden har jag dock börjat få jobbiga PMS-besvär, vet inte om de har med Diane att göra. Har heller aldrig använt Yasmin så jag vet inte hur de fungerar.

• Emma 84

Hej!
    Jag åt Diane innan ett tag och mensen kom igång men dem hjälpte inte mot acne. När jag väl slutade med dem så var allt tillbaka från början igen. Ingen mens mm. Då när jag åt dem hade jag inte fått reda på än att jag hade pco-s utan den läkaren sa att jag bara hade cystor och att jag var frisk när jag hade ätigt Diane i några månader. Har tyvär inget att jämföra med.

• Krusbär

Efter en vecka började jag få väldigt svullna och ömma bröst och mådde illa. Ytterligare några dagar senare mår jag bättre men brösten är fortfarande lite större (gör inte ont!). Kommer de att stanna så? Inte mig emot i så fall om det inte gör ont!

Har inte varit med om något av detta med neovletta, mercilon eller yasmin.

• Tessidess

Jag har ätit diane under flera år, slutade för 4 år sedan nu och har sedan dess inte ätit några syntetiska hormoner. Jag fick en mer regelbunden mens såklart, det får man nog av alla p-piller,(!?), och min hårväxt förbättrades/minskade litegrann under den första tiden (ca 2år). Sen började det växa mer och kraftigare hårstrån, även när jag åt diane och min hud blev mer oren igen, fantiskt mer än innan jag började med diane. Jag fick också allergiska hudsymptom som kopplades till Diane av hudläkare. Jag fick förklarat för mig att det är som att lägga locket på en kokande gryta och att hormonsystemet får jobba väldigt hårt, det är som ett skenanade tåg i kroppen, hormonellt.

När jag slutade med Diane växte håret mer och kraftigare igen och jag vill säga att läkaren som pratade om ett lägga locket på hade rätt. Hormonbalansen var och är sämre än innan vilket gör att det svänger mer och att lägga locket på ett tag har gjort att det bara blivit värre.

• Malia75

Jag fick migrän av dem....

• Tessidess

Jag fick faktiskt också migrän av dem, som hållit i sig efter det. Hade aldrig haft det innan.

Malia75!
    Har du kvar migränen efter att du slutat?

• Malia75

Tessidess: Japp. Har gått på Imigran flera år efter det. Akupunktur hjälpte en hel del dock, och sen jag blev gravid (v 16) har jag inte haft migrän en enda gång, bara vanlig huvudvärk.

• Leiben

när jag slutade med diane (som jag fick mot acne) blev acnen efter 3-4 månader efteråt, värre än den någonsin varit. Fick ta en kur roaccutan för att få bort det. när jag åt den så kanske acnen förbättrades lite men det var det verkligen inte värt med att det blev så damatiskt illa efteråt.

• Krusbär

Det låter ju inte så bra! Jag har haft mycket problem med just migrän när jag ätit andra sorter. Så det kanske inte är ett så lyckat byte?

Nu har jag nu ätit dem i drygt två veckor och mått illa på kvällarna. Har dessutom fått en blödning som inte verkar ge me sig, så nu ska jag skippa de sista tabletterna på kartan och invänta mensen. Borde kanske inte äta dem mer?!

Suck...

• MalinBN

Har samma erfarenhet som Tessidess. Sju resor värre efter Diane, alltså. Dessutom kan Diane ge högt blodtryck vilket inte är någon fiffig idé att utsätta sig för eftersom högt blodtryck i sig ofta är en del av symtombilden vid PCO-s. Detta var huvudskälet till att min Dianesession blev väldigt kort. Bultande huvudvärk till följd av stigande blodtryck... Nej, de små doktorerna får nog försöka komma på något bättre.

• Tessidess

Pco kan minska eller helt botas med naturmedicin. Dr Nie på stora essingen är oerhört duktig på det, akupunktur. Dr Jülke i Järna likaså, homeopati och idag har jag haft kontakt med Björn på www.fertilitet.se och det kändes oerhört lovande.

• Tessidess

Det är inte ovanligt att man försätts i klimakteriet av syntetiska behanlingar. Det vill jag INTE när jag är 30år. Jag tycker att behandlingarna bara blir läskigare och läskigare, ju mer jag hör och erfar själv. Tror absolut på att ta lärdom av det kroppen signalerar och att lärdomen ligger i att balansera och skapa naturlig hälsa.

• blipblop

Jag testade Yasmin men det var nog det värsta jag gjort. Varje månad omkring mens, minns inte om det före eller efter, fick jag en riktigt elak svampinfektion samt munherpesutbrott. Jag var helt förstörd i en vecka och kunde knappt röra mig därnere.

Diane har jag provat men det enda som hände var att jag åt mer mat :( möjligtvis fick jag lite bättre hy.

Det bästa jag gjort när det gäller att behandla min pcos är att äta metformin. Min läkare sa till och med till mig att vissa P-piller kunde förstöra för mig så att jag bara blev hungrigare och eftersom jag inte har problem att använda kondom så valde det istället.

• Emma 84

Jag får ju så himla ont i magen när jag inte har mens som jag ska men nu har jag mens och äter Diane och har haft jätte ont i både mage och rygg i över en vecka snart. Hade bara tänkt äta Diane i nån månad men nu när man läser här så funderar jag på att sluta med dem nu. Vill inte att allt ska bli värre när jag slutar med dem.

Ska ju gå ner en massa i vikt såförhoppningsvis så kommer mensen igång då men det tror jag inte. Fast när jag gått ner i vikt kan jag få annan hjälp än Diane.

Tack för att ni alla berättade.

Svar på tråden Erfarenheter av Diane?