• xxmeyaxx

Visste du...? (om Eurovision Song Contest)

Lite rolig fakta.

Av alla 38 länder som deltagit i Eurovisionsschlagerfestivalen har endast hälften tagit hem en seger. Mest segerrikt är Irland som vunnit inte mindre än sju gånger, varav fyra segrar på fem år (1992, 1993, 1994 och 1996).

7 segrar: Irland
    5 segrar: Frankrike, Luxemburg, Storbritannien
    4 segrar: Sverige, Nederländerna
    3 segrar: Israel
    2 segrar: Italien, Schweiz, Norge, Spanien, Danmark
    1 seger: Belgien, Jugoslavien, Monaco, Tyskland (Västtyskland), Österrike, Estland, Lettland, Turkiet, Ukraina, Grekland och Finland
    Observera att segern delades mellan fyra länder 1969, nämligen mellan Spanien, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike.

Den mesta tvåan är Storbritannien, som hamnat på andra plats 15 gånger. Storbritannien är också det land som mottagit flest poäng genom tiderna, följt av Irland och Sverige.

Med nuvarande poängsystem (sedan 1975) har det hänt 13 gånger att ett land inte fått några poäng alls. Första gången var för Norge 1978.

I och med Finlands vinst 2006 var det sjätte året i följd som ett land utan tidigare seger vann festivalen. Någon sådan svit har aldrig förekommit förut.

Polen (1994) och Serbien och Montenegro (2004) har varit de mest framgångsrika debutantländerna, båda med sina bidrag placerade på andra plats. Likaså är Ukrainas vinst på sitt andra försök 2004 rekord vad gäller kortast tid mellan att ett land debuterat och vunnit i tävlingen (med ett uppenbart undantag för de länder som var med redan de första åren).

Ett varierande antal länder som placerat sig bäst året innan har en garanterad plats i finalomgången, övriga länder får kvala.

Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien ("The Big 4") har dock alltid en garanterad plats i finalen oavsett föregående års placering i egenskap av sin befolkningsstorlek och budgetandel i EBU.

Även Italien, som inte deltagit efter 1997, skulle vara direktkvalificerat av samma anledning

Norge har flest sistaplatser, 10 st: 1963 (delad), 1969, 1974 (delad), 1976, 1978, 1981, 1990 (delad), 1997 (delad), 2001 (delad) och 2004.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden Visste du...? (om Eurovision Song Contest)
  • Dino78

Varför är itne Italien med längre? Nån som vet? Inte ens tänkt på det...

DIF i själ och hjärta
  • Kay T

Nä just det ja, varför är Italien inte med längre? Någon som vet?

• Kristin24

man får ju inte glömma heller att nu när man får sjunga på Engelska så har andra länder kommit fram mera. Ex Finland..

Klart att Irland och Storbrittanien haft det lite förspänt..fler som förstår texten.

Tycker att texten är viktig inte bara melodin...blir ju en helhet.

Go och glad Kexchoklad
  • xxmeyaxx

Dom vill väl helt enkelt inte. Dom satsar väl mer på fotboll

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • lieh

Precis samma sak jag blev nyfiken på!

• xxmeyaxx
    Kristin24 skrev 2007-05-11 13:10:25 följande:
    man får ju inte glömma heller att nu när man får sjunga på Engelska så har andra länder kommit fram mera. Ex Finland..Klart att Irland och Storbrittanien haft det lite förspänt..fler som förstår texten. Tycker att texten är viktig inte bara melodin...blir ju en helhet.

Från 1966 till 1972 samt 1977 till 1998 fick bidragen enbart framföras på det eller något av de språk som var vardagsspråk i respektive land. Något som kunde uppfattas som en fördel för länder som Storbritannien, Malta och Irland, eftersom de sjunger på engelska: ett språk många i icke-engelskspråkiga områden lärt sig i skolorna och därmed kan förstå.

Engelska är dessutom ett språk som är vanligt i musik även bland många europeiska artister som inte har det som modersmål.

De första åren, 1956 till 1965 fanns det ingen regel gällande val av språk, vilket Sverige utnyttjade 1965 och sjöng på engelska, detta ledde till införandet av regeln året efter. Under åren 1973 till 1976 samt sedan 1999 har det varit fritt att välja språk.

• m00min

Italien protesterade väl mot något och bojkottar evenemanget. men nu kommer jag inte ihåg vad som var så "fel" med spektaklet. skall googla och se.

• xxmeyaxx
    m00min skrev 2007-05-11 13:14:05 följande:
    Italien protesterade väl mot något och bojkottar evenemanget. men nu kommer jag inte ihåg vad som var så "fel" med spektaklet. skall googla och se.
    Kanske var det där med att köpa sig in? The Big Four.
    Även om Italien är garanterad en plats - så kanske dom såg det vara fel?
    Kan ju alltid hoppas att det var så.
  • m00min

detta hittade jag

"Italy don't take part in the ESC anymore, apparently in protest to the political voting."

• xxmeyaxx

Political voting?

Svar på tråden Visste du...? (om Eurovision Song Contest)