• vicki 83

gulsot...någon?

kom hem med våran lilla prins från bb igår,känns helt underbart! Han hade gulsot och fick ljusbehandling i 2 dygn. Nu e hans värde nere på 270,gick ner från 370 på 2 dygn. Men nu går jag och oroar mig att värdet ska stiga igen..någon som vart med om nåt liknande?

• Svar på tråden gulsot...någon?
  • petite my

Du ska väl på återbesök om ett par dagar? Om inte, kräv att de kollar nivån inom de närmsta dagarna för att se så det inte stiger. Vår son hade en envis gulsot, vi fick komma tillbaka för att bli inlagda då värdena steg hemma igen.

Lycka till

• siamusen

Lägg honom vi fönstret och försök ga ut mycket i ljuset. Det hjälper till.

Gulsot kan sitta i länge, min son var knallorange i över 2 manader.

Men be dem kolla pa aterbesöket och kolla ögonvitorna.

• vicki 83

vi fick aldrig någon tid för återbesök utan skulle höra av oss om vi tyckte det blev värre..

• zazaza

teo fick gulsot så vi fick åka tebax till bb å hans olade 1dygn. sedan fick vi gå å ta nytt prov två dagar efter vi kom hem annars fick vi ej åka hem. de va super viktigt att vi tog de nya provet så dom såg hur mkt de hade ökat när han slutat sola.sen va han gul/brun i ca 1-2månader..de va faktiskt fint hiihhi..men provet visade att de inte ökat så mkt vilket va bra.

• petite my

Märkligt att ni inte fick ett återbesök. Det är ju svårt att se själv om det blir sämre...Som jag skrev innan, vår son "solade" på BB i 2 dygn, värdena sjönk och vi fick komma hem med återbesök om 2 dagar. När vi kom på återbesöket så hade värdena höjts igen (tror att det låg runt 360...de sa att stiger det upp mot 400 så kan det vara skadligt för barnet) och vi lades in direkt och lillen solade i 5 dagar. Usch, det var inte roligt att se stackarn ligga där med skydd för ögonen..och kopplad till en maskin för att kontrollera hjärtljuden...iofs inget med gulsoten att göra utan mest en säkerhetsåtgärd då de ligger ensamma. På neonat är solmaskinen mycket starkare än den de hade på BB.
    När vi kom hem efter sjukhusvistelsen så var vi hemma nästan 2 veckor, vi tyckte att han fortfarande var MYCKET gul (gulbrun i ögonvitorna) och ringde faktiskt in igen trots att de hade sagt att nu skille det vara ok. Vi fick komma in igen - och...värdena hade än en gång stigit...så det fick bli solning i 3 dygn till. Vi fick göra ett uppehåll med ammningen (jag pumpade och bebisen åt ersättning) i 12 timmar. De trodde att något hormon i modersmjölken kunde vara orsaken till gulsoten, men så var inte fallet. Efter sista solningen gav gulsoten med sig och vi fick komma hem.
    Vill inte skrämma upp dig utan endast berätta vår historia då du frågade om hur det kan vara. Säkert har värdena inte stigit på din son men för att vara på den säkra sidan så ring och fråga om ni kan komma tillbaka på återbesök (om han fortfarande är gul i huden?)

• jomi

Vårt värde steg oxå efter ett par dagar hemma så vi gick på koll 1g/veckan i ca 1½ månad!!
    se till att den lille ligger vid fönster och få mycket ljus på hela kroppen!
    sen var det väl viktigt att de ökade i vikt också..... om jag minns rätt...

Amor Vincit Omnia
  • Lychee

ja, mat hjälper till att de blir bättre. och som många skriver.. dagsljus är bra, men det ska inte vara direkt solljus, sa min bvc sköterska i af.

hoppas det blir bättre snart. vet att det är jobbigt o då behövde min dotter inte ens sola på sjukhuset..

Svar på tråden gulsot...någon?