• Anonym (pengar)

Hur mycket skatt när man tar ut fonder?

Har tagit ut 30 000 kr på mina fonder. hur mycket skatt kommer jag behöva räkna med för detta?

• Svar på tråden Hur mycket skatt när man tar ut fonder?
  • Anonym (pappa)

Du skattar bara på vinsten av dina fonder.

30% reavinstskatt tror jag att det är. Har du köpt fonderna för 20000:- och säljer dom för 30000:- så betalar du alltså 30% skatt på vinsten, alltså 30% av 10000:-.

Är lite osäker exakt på vad reavinstskatten är, eller om det ens kallas reavinstskatt. Det finns så många man för skatter att man blir helt snurrig.

• Anonym (pengar)

okej ingen mer?

• Anonym

Håller med Anonym (pappa). Du skattar på vinsten, om dom ligger lika eller lägre än när du köpte dom = ingen skatt.
    Är inte heller säker på exakt skattesats men runt 30% låter rimligt.

• Janna1976

Här kommer ett säkert svar - jag är insatt:

Du betalar 30% i skatt på den vinst du gör. Har du alltså sålt dem för 50 000 kr och köpt dem för 20 000 kr gör du en vinst på 30 000 kr. På detta betalar du 30% x 30 000 kr i skatt, dvs
    9 000 kr. När det gäller försäljning av fonder brukar banken vanligtvis innehålla skatt vid försäljningen och betala detta direkt till Skatteverket. Har du sålt aktier gör inte banken något skatteavdrag utan denna skatt kommer som en restskatt i din deklaration året därpå. Titta på det pappret du fått av din bank så ser du om de dragit skatt eller inte för dig.

• Mirva

Janna: Det är väl inte säkert att TS har fonderna genom en bank? Är man smart så går man inte och skaffar sig fonder i en bank utan går till en oberoende ekonomisk rådgivare så att man har tillgång till hela marknaden och tjänar pengar även när börsen går ner.

• Janna1976

Mirva: Detta gäller inte bara banker - säljer du fonder genom något annat institut ska de också dra skatt. Men detta var väl du, Mirva, alldeles för smart för att jag skulle behöva upplysa dig om??

• Anonym (har koll!)

Janna 1976, och ts naturligtvis, banken tar aldrig hand om skatteinbetalningen vid fondförsäljning! De kan ju inte hålla reda på vad du handlar med för andra fonder och aktier. Däremot så är reavinst/förlust automatiskt med på din deklaration medan du får fylla i en K4 vid aktieförsäljning.
    Alltså, på papperet från banken kan du se en estimering av vad skatten skall bli, men du får betala in den själv.

• Mirva

Janna1976: Påstår inte alls att jag skulle vara smart i sådana här sammanhang! Vet bara att man är smart om man undviker banker när det gäller sin egen privatekonomi.

Mamma till Marvin född 18 maj 2005, död 22 maj 2005. Gravid med BF 4 januari 2008.
Svar på tråden Hur mycket skatt när man tar ut fonder?