• Sicali

Cyklen är stulen och tryggheten borta.

Måste bara skriva av mig. Upptäckte idag att nån stulit sambons cykel, från vårt uterum medans vi varit hemma och bilen stått parkerad på uppfarten. Det känns så tråkigt och smått ofartbart, man måste antingen gå in genom grinden som är precis framför huset elelr tränga sig in vid sidan av vår bil för att nå uterummet som ligger vägg i vägg med vårt hus, vårt sovrum. sambons cykel stod lutad mot väggen längst in och framför stod två stora barnvagnar. Denna människa har alltså medans vi varit hemma, tagit nån av vägarna, trängt sig förbi sakerna i uterummet, lirkat ut cykeln från barnvagnarna och försvunnit med den.
    Svårt att beskriva hur det känns. Visst sörjer jag cykeln i sig, vi har för bara en månad sedan gjort vår första cykeltur med lillen i cykelstolen, han älskar det och sedan dess har vi gjort många turer eftersom vi alla tre tycker det är jättekul. Det har redan blivit en rutin att vi varje lördag eftermiddag cyklar iväg en halv km till godisaffären och köper godis. Detta är det slut med nu.
    Men det värsta är  att bubblan av idyll är borta, vår gata ligger lite utanför och har alltid känts så himmla trygg, vi känner våra grannar och vi har aldrig en enda gång övervägt att låsa varken bil eller garage, eller husdörr heller för den delen.
    Nu är det borta för alltid och jag undrar om vi någonsin igen kommer känna den där lugna tryggheten.

• Svar på tråden Cyklen är stulen och tryggheten borta.
  • blonde redhead

Tråkigt att bli av med cyklen, men cykeltjuvar är oftast ganska harmlösa. Inte för att det är okej, men just kanske en tröst i att ni känner att tryggheten är bort.

Jag bor i storstad, i ett bra område, och ändå blev en man ihjälskjuten i två hus bort. Jag känner mig trygg ändå i mitt hem, jag tror tryggheten handlar om något annat. Just nu handlar kanske din känsla av otrygghet om att du är besviken?!

Tråkigt verkligen att de ska gå in och ta saker på ens tomt.

• Sicali
    blonde redhead skrev 2007-05-11 19:21:46 följande:
    Tråkigt att bli av med cyklen, men cykeltjuvar är oftast ganska harmlösa. Inte för att det är okej, men just kanske en tröst i att ni känner att tryggheten är bort.Jag bor i storstad, i ett bra område, och ändå blev en man ihjälskjuten i två hus bort. Jag känner mig trygg ändå i mitt hem, jag tror tryggheten handlar om något annat. Just nu handlar kanske din känsla av otrygghet om att du är besviken?!Tråkigt verkligen att de ska gå in och ta saker på ens tomt.
    Nej det är nog snarare om att vi hade för höga tankar. Vi bor liksom på landet på en jättelugn gata med stora trädgårdar och gott om barnfamiljer. Vi kände liksom att hit bryr sig ingen sån typ om att komma, det finns mer attraktiva ställen och cyklar som står helt öppet utan lås. Men ändå tog sig nån in till oss, förbi alla grejer och triksade ut cykeln mellan alla grejer. Det känns liksom som om det var så riktat mot oss på något vi eftersom tjuven vrkligen gjort sig besvär med att ta just vår cykel, den stod inte öppet på något vis.
    Någon som sett att vi börjar cykla så mycket och som tyckte vi såg ut att trivas för bra.
    Tankarna går ju onekligen på om det är nån i närheten elelr vem det kan vara.
Svar på tråden Cyklen är stulen och tryggheten borta.